tirsdag 30. april 2013

30. april

Jeg fikk spørsmål i dag fra Thomas:

Du, hvordan bygde du opp pallekassene? Har du noen tips til hvilke lag med plast, jord etc og i hvilken rekkefølge? Jeg regner med å lage 4-6 slike soner. 

Du har jo noen erfaringer?

Jo, slik bygger du opp en pallekarmhage:


Jeg begynte med mange pallekarmer og en haug med grus

Jeg planerte ut området jeg skulle ha pallerkarmer på med grus og satte pallekarmene oppå


 photo bilde.jpg

Kassene ble beiset med to strøk beis utenpå og litt ned på innsiden. Jeg la ugressduk i bunnen og stiftet byggplast inni hver kasse.

Jeg fylte ett par trillebårlass med lecakuler i hver kasse. Det kunne godt vært mer.

Deretter fylte jeg opp med matjord og kompost. Denne jorda kunne med hell vært blandet ut med skjellsand eller mer lecakuler eller sand.

Det var en våt sommer og for gulrøtter, rosamrin, timian, lavendel og løk så ble det litt for vått oppi kassene. Enda mer drenering nedover ville vært lurt.

Nå spar jeg i et par trillebårlass med skjellsand i hver kasse og fyller på med kompost.

Det går 16 trillebårlass i en pallekarm på tre høyder. Det går 0,2 snegler på en trippelpallekarm på en sommer.

 photo Photo12.jpg
Pallekarmer med planter og blomster
Jeg delte opp pallekarmene mine med hyssing i starten, for å ha kontroll på hva jeg sådde hvor. Jeg tegnet opp alle pallekarmene og planla hva jeg skulle ha i de ulike kassene. Jeg prøvde å plante ting som liker hverandre sammen, som gulrot og tagetes, for eksempel. 

Tabber jeg gjorde, utenom å ha for lite sand sammen med jorda:
-Jeg glemte å gjødsle, og sammen med en kald sommer og mye regn, så ga det veldig små gulrøtter, selleri og rødbeter. 
- Jeg sådde for tett og tynnet for lite, fordi jeg plutselig ble så sentimental og ikke vil kvitte meg med noe. Da blir ting smått og har det trangt. 
- Jeg sådde all salaten på en gang, så alt ble ferdig på likt. Jeg burde ha sådd noen få i uken, man spiser jo ikke tyve salathoder på en uke og de blir fort klar. Det samme gjelder koriander,kjørvel og reddiker. 

Men nevnte jeg det aller beste?

-God lukehøyde og god kontroll på alt som skal og ikke skal være i kassene. 
-Ingen snegler. (Det var to, men det vil si 0,2 brunsnegler i løpet av en hel sommer pr. pallekarm, det er godkjent)
-Fin plukkehøyde for blomster og grønnsaker
-Gir hagen et løft med at noe vokser litt i høyden. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar