lørdag 27. oktober 2012

Kvakk! Andebryst og hjemmelaget pasta

Da jeg våknet opp i dag visste jeg ikke at et nytt kapittel i livet skulle starte. Jeg skjønte bare at jeg hadde vært på ølsmaking på Kalfaret Brygghus og testet ut fire typer øl. Jeg forsto jeg trengte kaffe og en god frokost. Da jeg hadde funnet igjen sjelen visste jeg det. Jeg trengte en pastamaskin! 

Den plutselige innsikten skyldtes to Tydelige Tegn fra Forsynet. Det ene tegnet var at min nabo K kom innom. Hun hadde allerede kommentert at jeg burde lage pastaen min selv. Det andre tegnet var at mens jeg ventet hos tannlegen åpnet bladet seg tilfeldigvis på en side med pastaoppskrift. Hvem er jeg til å trosse Forsynet? 


Litt senere hadde jeg et nytt, blankt vidunder fra Clas Ohlsson skrudd fast i kjøkkenbenken. Jeg hadde tatt bilde av pastaoppskriften i bladet. Den avvek en del fra den oppskriften som sto på maskinen. Jeg prøvde å glede alle, og lagde et kompromiss mellom de to. 

PASTA 

600 g hvetemel
3 egg
1 dl vann
en klype salt

For å få litt tekstur på pastaen byttet jeg ut 50 g hvetemel med 50 g semulegryn. Jeg tror at det hadde holdt med to egg om jeg ikke hadde gjort det. Jeg knadde sammen deigen i kjøkkenmaskinen.  Jeg lagde boller av deigen og startet med å kjøre dem igjennom med største åpningen, og så smalere og smalereåpning til de var gjennomsiktige og lange strimler. Halparten lagde jeg tagliatelle av. Den andre halvparten skulle jeg bruke til ravioli. 

Jeg hadde to andebryst, to portobellosopp, to kongeøsterssopp og tre pastinakker. I tillegg hadde jeg basilikum, ricotta og noen små søte cherrytomater. 



ANDEBRYST

Ett andebryst er nok til to voksne. 
Skru på stekeovnen på 80 C. 
Skinnsiden av brystene rutes med en skarp kniv. Strø på litt salt og pepper på begge sider. Ha litt smør og olje i en varm stekepanne. Jeg starter på maks og skrur ned til halve når kjøttet er kommet i pannen. Jeg steker bare på skinnsiden, inntil skinnet er blitt sprøtt og brunt.

Legg andebrystene over i en ildfast form med skinnsiden opp. Sett inn i ovnen. Bruk gjerne steketermometer og stek til temperaturen viser 60 C. (Det tar 20-30 min) Ta ut og la hvile i ti minutter før du skjærer i skiver. 

Jeg stekte soppen i andefettet og la til side.

RAVIOLI MED SOPP OG RICOTTA

200 g pastadeig i tynne plater
1/2 boks ricotta
1 stekt og finhakket portobellosopp (eller 3-4 aromasopp eller champignon)
noen blader finhakket basilikum
kvernet pepper
litt maldonsalt



Bland sammen og legg litt fyll på hvert ravioliemne. Brett sammen og kok i 5-6 minutter i lettsaltet vann. Prøvekok evt.en ravioli for å sjekke hvor mange minutter som trengs. 


PANNESTEKT PASTINAKK

Hvis du ikke får tak i pastinakk, kan du prøve sellerirot eller persillerot i tynne skiver. Ikke sikkert det blir feil med kålrot, søtpotet eller gulrot.heller. 

Skjær pastinakken i tynne skiver på langs. Jeg har en mandolin som jeg bruker til sånn. Stekes i olje og smør på medium varme med litt salt. Det lukter nydelig krydret; et hint av julelukter som kanel, nellik og ingefær. 
Da pastinakken var mør, hadde jeg oppi soppen, så den ble varm. 

Ved siden av serverte jeg en vestfoldsalat og timianhonning med valnøtter. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar