lørdag 27. oktober 2012

Fransk sjokoladekake


Denne kaken er noe å vurdere hvis du skal bake til helgen. Du trenger mye sterk kaffe, noe løst og behagelig å ha på deg og kaken fungerer best i plenum.




Jeg liker enkle oppskrifter. Oppskrifter man kan huske i hodet. Oppskrifter som er lette å doble og som får plass på en post-it-lapp. Denne er sånn og den er så aldeles utrolig god at så lenge du er flink og ikke steker den for lenge, så er du garantert suksess. 


250 g smør og
250 g sukker røres hvitt
250 g 70% sjokolade smeltes i vannbad og røres inn
rør inn 4 eggeplommer, en av gangen. Stivpisk hvittene, og vend dem inn.
100 g hvetemel siktes i og vendes inn med en slikkepott. 



Når du pisker hvittene, pass på at bakebollen og vispen er helt ren. 



Kaken stekes på 175 C 30-40 min.



Når kaken har kjølnet lager du en enkel ganache med å varme opp 1 dl kremfløte og 100 g 70% sjokolade i vannbad, rør til det tykner, og smør over kaken.



Hvis du har god tid og veldig lyst, kan du pynte med kandiserte appelsinskall:
Jeg koker sukkerlake av like deler sukker og vann. det holder med 5 dl av hver. Så koker jeg inn til det ble ganske seigt og deilig og trekker kjelen til side. 



Før jeg ble begavet med en såkalt "zester", pleide jeg bare å skrelle noen appelsiner med potetskreller og skjære skallet i tynne strimler. Skallet lar jeg ligge i kjelen i 3 timer. Det skal helst ikke koke. Så fisker jeg opp skallene og "danderer i en haug oppå glasuren.



Du må gjerne prøve å kandisere ingefær, sitronskall eller kirsebær og ha på kaken. Hakkede pistasjenøtter, pekannøtter eller skåldede mandler er også godt oppå kaken. 



Hvis du vil variere med noe friskere, så kan du blande bringebær eller rips med sukker, stavmikse og sile. 



200 g bær
100 g sukker
stavmikse, sile, ferdig. 



Litt vaniljekesam smaker også godt til. 



GLUTENALLERGIKERE



Noen (40) bakte denne kaken mens hun var i tung ammetåke. Hun glemte melet, men kaken ble altså like fin og like god, bare litt mykere. Hun hadde på en måte stekt sjokolademousse, men kollegene hennes var like blide og syntes kaken smakte godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar