lørdag 27. oktober 2012

Lykkelige kyllinger

Når jeg skal ha gjester pleier jeg som oftest å være komplett idiot og lage noe jeg aldri ha lar laget før. Og for å heve listen ytterligere lager jeg gjerne flere ukjente retter. Med bruk av råvarer eller teknikker som jeg ikke kan. 




Jeg pleier som oftest å lage mat under vanskelige forhold: liten tid, kresne ganer, begrensede budsjetter og krav til sunnhet. Når jeg endelig har hendene fri, gjester med snittalder over 30 og kan velge og vrake i råvarer går jeg bananas og er lykkelig hele dagen. 


Man kan ikke alltid gå bananas, dessverre og noen ganger er det greit å ha en trygg selskapsrett å vende tilbake til. denne er en slik. Og den kan selvsagt lages til hverdags også.


Beregn et kyllingbryst eller to lår pr person. Gjerne fra kyllinger som har hatt det godt. 


Kyllingstykkene stekes i panne med smør, frisk timian og et hvitløksfedd. salte og pepre under stekingen. Når stykkene er gylne legges de i langpanne/ildfast form. Skyll pannen mellom hver omgang med steking. Stekes videre i ovnen. Jeg pleier å steke kyllingbrystene i ca 15 minutter, mens lårene lar jeg steke en halvtime. 



Ved siden av pleier jeg å servere en mos av mandelpoteter og sellerirot. 
Pr. person: 
150 g mandelpoteter, skrelt i biter
75 g sellerirot i små biter 
1 ss meierismør 
0,5 dl fløte 



Kok potet og sellerirot i usaltet vann. Jeg deler smått og det går superfort i litt kokende vann. Når grønnsakene er møre heller du av vannet og har i smør og fløte. Bruk stapper eller vanlig håndmikser, ellers blir det lett lim. Smak til med salt og pepper.



Til sausen: Kok 7 dl god kraft eller buljong og 3 dl portvin inn til det halve, pisk inn 4 ss smør, strø i noe frisk timian og smak til med pepper og evt salt. Dette er en oppskrift som passer til ca 6 - 8 personer. 



Du kan selvsagt ha fler grønnsaker til, ta det du har lyst på. Jeg danderer mosen i en klatt på midten av tallerknen og legger kyllingstykket oppå og heller litt saus i en kokkefin sirkel rundt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar