lørdag 27. oktober 2012

Mine beste brødoppskrifter

Hos oss er det ikke noe lavkarbo. Ikke er vi spesielt trendy av oss, ikke ville vi greid oss lenge uten hjemmebakt brød. Jeg er oppvokst med brød av langtidshevet deig, 16 og 16 brød i slengen i et digert trau. Kilosvis med grovt mel, bare en klump med gjær og så hevet deigen hele natten. 



Jeg har noen gode brødoppskrifter som jeg holder meg til. Stort sett er jeg så kjedelig at jeg holder meg til den samme i fem år, og så bytter jeg og har en annen i fem år. Dette er de to brødoppskriftene jeg har brukt de siste ti årene, når ikke Noen (4) kun vil spise brød av ferdig brødbakeblanding fra butikken. 


HELLEBRØD (brød uten knaing)



Jeg bruker foodprocessor med eltekrok, men den kan røres for hånd. 



300 g hvetemel
500 g 4-kornsbakemel fra helsekost eller grov sammalt hvete

200 g grov sammalt rug
100 g havregryn5-10 ss solsikkefrø5-10 ss linfrø5-10 ss sesamfrø1 pk tørrgjær1 ts salt

bland alt 

Ha i 10 dl 38 C vann iblandet 1-2 ss maltekstrakt/honning/sirupI min foodprocessor må jeg ha i væske først, du kjenner bakedingsen din, gjør det i den rekkefølgen som fungerer for deg. Vil du la deigen heve over natten tar du en liten teskje gjær og kaldt vann.

Kjør til det er en tung grøt. Virker den våt eller slipper bollen, justerer du med mer mel eller mer væske.

La heve på et lunt sted under lokk eller klede. 

Hell i godt smurte store brødformer, legg gjerne en tilklippet bit bakepapir i bunnen. 

Hev til deigen har nådd kanten av formen




Stek på nederste rille på 180 C i 90-110 minutter. Ta brødene ut av formen etter 90 min og sjekk. De skal lyde hult når du banker på dem under. Hvis skorpen kjennes litt myk, kan brødene stekes i 10 - 20 minutter til uten form, bare på rist. 

La brødet hvile. Du har nå et nydelig saftig brød som kan fryses uten å miste skorpe, holder seg lenge og kan skjæres i tynne fine skiver med vanlig kokkekniv. Det drysser ikke.

GROVT BRØD 

300 g, sammalt grov hvete
300 g sammalt grov rug300 g fin hvetemel100 g havregrynen neve frø (linfrø, solsikke, ta det du har)1 pk gjær7-8 dl 38 C blanding av kesam/kefir og vann1 ss olje

Kna alle ingrediensene sammen og kjør i foodprocessoren. Hvis deigen er veldig hard, kan du justere med litt mer væske. La heve på et lunt sted en time. Kna ut to brød, etterhev til de når kanten av formene og stek i 45 min på 200 C. Min mor steker disse i langpanne og omtrent dobbelt så lenge, så de får en skikkelig solid skorpe. Smak og behag.





1 kommentar:

  1. Tenker av og til tilbake på det brødet du vokste opp med - det er kjempegodt! Dessverre er det ingen andre i familien som vil ha så grovt og kompakt brød :-( så jeg har ikke bakt tilsvarende selv.

    SvarSlett