lørdag 27. oktober 2012

Pasta med kjøttboller

Hvis jeg spør hva Noen (4) har lyst på til middag, svarer hun alltid "pasta med kjøttboller". Så jeg spør henne bare en gang i uken for å ikke dø av feilernæring og lurer henne trill rundt med å stavmikse inn alskens grønnsaker.

Å lage pasta med kjøttboller er faktisk ganske kjapt gjort. Jeg tok tiden da jeg lagde retten sist og brukte 35 minutter fra jeg skrudde på platen med pastavann til jeg satte maten på bordet. Kjøttbollene og tomatsausen kan lages på forhånd og du kan bruke fersk eller hjemmelaget pasta, da bruker du kanskje ti minutter.

Til 4 pers:

KJØTTBOLLER

1 pk blanding av okse- og svinekjøttdeig
1 real neve med griljermel eller knust knekkebrød
1 dl matfløte
1/2 ss havsalt
1 ts pepper
1 ts oregano

Jeg lager kjøttbollene ganske små, ca 1 stor teskje som stekes i olje i stekepanne.

I en kjele koker du opp rikelig med lettsaltet vann til pastaen.

I en annen kjele lager du tomatsausen:

TOMATSAUS
2-3 knuste fedd hvitløk
1 hakket løk
2 skrelte og finhakkede gulrøtter
2 stenger stangselleri, finhakket
2 bokser hermetiske tomater
1 ts tørket oregano
2 ts havsalt
1 ts pepper
1-2 ss sukker
1 dæsj rødvin om du har.



Du kan variere med å bytte ut fløten med farris, vann, melk eller øl. Det er uproblematisk å erstatte griljermelet med knust glutenfritt knekkebrød eller bruke laktoseredusert fløte. Ha gjerne i litt revet parmesan.

Hvis noen hjemme hos deg er allergisk mot klumper eller mener det er ting fra planteriket de ikke elsker, så er denne tomatsausen som et kamuflasjetelt for grønnsaker. Du kan ha i sellerirot, persillerot, grønnkål, spinat, squash, aubergine, kålrot, persille, jordskokk, purre, paprika og så lenge du enten hakker i bittesmå biter eller bruker stavmikser, så vil du komme unna med det.

En krydderblanding som virkelig slår an hos barn er å droppe salt, pepper og oregano og heller lage dem slik:

400 g svinekjøttdeig/karbonadedeig/kjøttdeig eller en blanding
1 ts chilipulver
2 ts sennepspulver
3 ts karri
1 god neve griljermel/kavring/knust knekkebrød
1 dl farris

Lag tomatsausen som ovenfor eller ha i kun salt og sukker.



Ha olje i en kjele, ha i løk, hvitløk, gulrot og selleristang. Når løken er litt blank, har du i tomatene og resten av ingrediensene, kok litt sammen i en fei og ha i kjøttbollene etterhvert som de er stekt, skru ned varmen mens kjøttbollene trekker.

Når vannet er kokt opp, har du i pastaen og så dekker du bordet og roper Middag!


Dette er forøvrig den eneste tomatsausen du trenger. Jeg bruker denne til pizzasaus, lasagne (sammen med ostesaus), til stekt kjøttdeig og noen ganger erstatter jeg rødvinsdæsjen med litt sitronsaft og trekker seifilet i sausen og serverer ris til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar