lørdag 27. oktober 2012

Henkokte tomater

Jeg er både veldig nøye og veldig omtrentlig når jeg lager mat. Det kommer helt an på hva jeg skal lage og hvordan jeg har fått fatt i oppskriften. Henkokte tomater så jeg på dansk nett-TV (Camilla Plum, Mad der holder) og jeg startet umiddelbart å rekonstruere. Du må gjerne hermeslomse, det blir kjempegodt!





Henkokte tomater er en fin måte for overivrige hobbytomatdyrkere å få konservert mengdene med tomater som plutselig er blitt modne på likt. Jeg har ikke drivhus enda, men tomater er fremdeles ganske billige i butikken.




Jeg startet med både store og små tomater. Jeg delte de store i fire og de små delte jeg i to eller beholdt hele. fra hagen hadde jeg to nusselige babyhvitløk, timian, oregano og persille. Jeg stappet glasset omtrent fult av tomater, tok i det grønne og stappet oppi enda flere tomater. Jeg hadde i maldonsalt, pepper og sukker. Det er ganske vanskelig å si hvor mye det skal være, det kommer jo helt an på hvor stort glasset er. Jeg hadde et glass på 6 dl og det ble ganske passe med 2 ss salt, noen runder med kvernet pepper og 1 ss sukker. 





Da glasset var helt stappfullt, helte jeg i olivenolje, så mye det var plass til mellom alle tomatene.



Så lukket jeg glasset igjen, men satte ikke på metalllåsen. Deretter satte jeg glasset i en ildfast form fylt med vann og satte formen kald ovn og skrudde ovnen på 110 C. Så fikk glasset stå og boble for seg selv i omtrent to timer. 



Jeg tok glasset ut og lukket lokket skikkelig igjen. 



Det ser kanskje ikke superfresht ut med sammenkokte tomater, men ta en foccacciaskive eller en bruschettaskive og smør noen av de henkokte tomatene på. Essensen av tomat, rett og slett!



Henkokte tomater er en utrolig grei basis for gode pastasauser, sammen med noen skiver fersk mozzarella eller på skive med litt stekt kylling eller skinke.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar