lørdag 26. november 2011

Kreklinglikør

Jeg hadde 2 liter krekling i frysen som jeg fant ut at jeg ville lage likør av. Kreklingen er plukket  på Hanestad i Rendalen. Krekling smaker ganske stusslig i seg selv, men med sprit og sukker kan det aller meste få et løft.

Jeg lagde likøren etter innfallsmetoden, basert på muntlig overlevering fra mormor om hvordan man lager kirsebærlikør.



















Jeg brukte 2 liter krekling, et 2-liters norgesglass, sukker og 60 % sprit. Jeg synes det er best å bruke 60 % til likører og heller tynne ut senere.

Jeg fylte glasset omtrent fullt med krekling, helte på så mye sukker som jeg fikk plass til mellom bærene og deretter tømte jeg på så mye sprit som jeg fikk plass til.  Sukkeret løser seg ikke opp med en gang, men etterhvert som man venter og snur på glasset vil sukkeret løse seg opp. Jeg snur glasset hver dag og lar det stå med bunnen opp annenhver dag. 5 uker burde være være tilstrekkelig til å få god likør.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar