søndag 27. november 2011

Juledrammen

Da jeg var i Danmark i fjor var jeg innom butikken Tiger. Tiger er litt -nille og litt Søstrene Grene. De har et gigantutvalg av krydder fra Hedebogård, blant annet røkt paprika og en supergod BBQ. Hedebogård har en nettbutikk der man kan handle allslags krydder.

Jeg kjøpte også snapskrydder (Kreuter bitter) og lakrisrot fra Hedebogård for å prøve å lage litt snaps. Jeg googlet litt rundt og fant et forum for folk som brygger, brenner og snapser (brygging.com). Der var det flere oppskrifter og diskusjoner om snaps, så jeg endte med tre små glass med tre forskjellige blandinger.

Den ene var med ferdig-krydderblandingen og sprit. Det luktet veldig jul av krydderet, men etter et par dager i sprit luktet det rett og slett Jägermeister.

Hedebogårds kreuter bitter
Den andre blandingen jeg prøvde var en oppskrift jeg fant på brygge-forumet ssom visstnok er en oppskrift etter Rolf Øvrum, fra boken "Akevitt av egen avl".

DANSK JEGERBITTER

12 nellikspiker
8 lakrisrøtter
2 teskjeer hel sort pepper
en håndfull stjerneanis

i 1, 5 dl 45 %, står i 3 døgn, siles og blandes med 40 % i forholdet 1 : 7 eller 1 : 8.
Jeg hadde ikke 45 %, men 60 %, men jeg skal blande ut essensen med 38 %, så blir det omtrent det samme, tror jeg.

Den siste blandingen diktet jeg opp selv ut fra ting jeg hadde i krydderskapet som jeg liker.
KJERRINGDRAM
1 vaniljestang delt i to og del på langs,
1 ss anisfrø,
1 ss hel sort pepper
3 kanelstenger.

1, 5 dl 60 %. Den står fremdeles i glasset sitt en uke etter at jeg lagde den, for at vaniljen skal få sette skikkelig smak.  De to første silte jeg og satte i kjøleboden etter 3 dager.

Vaniljestang, anisfrø, kanelstang og pepperkorn


Nå må jeg bare finne lekre småflasker og kjøpe mer sprit, så jeg kan lage klar julegaver som virkelig kommer til å glede noen glade onkler i og utenfor slekten. Vanilje-anis-pepper-kanel-drammen skal jeg ha selv, den kommer til å smake nydelig til pinnekjøtt og juleøl!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar