lørdag 31. desember 2011

Kalkun

Det lukter deilig på kjøkkenet. Kalkunkraft med portvin er helt i toppsjiktet av mine yndlingslukter. Det er løk, gulrot, selleri og hvitløk surret i smør sammen med innmaten fra kalkunen. (Det som er i plastposen.) Jeg har i en god klunk portvin (en kopp, kanskje) og vann til det dekker. Kok opp, skum av og la syde på svak varme lenge.

Etter et par timer siles kraften. Hvis jeg har glutenallergikere på besøk jevner jeg sausen med maizena brun jevner, smaker til med salt, pepper og matfløte. Hvis gjestene tåler alt mulig, lager jeg vanlig jevning med smør og mel og sper med kraften, har i fløte og smaker til med salt og pepper.

Kalkunen er i ferd med å møte sin skjebne. Den har ligget til tining under et kjøkkenhåndkle oppvridd i whisky. Nå skal den stuffes med en blanding av ris, appelsinskall, mandarinbåter og svisker. Jeg pleier ofte å ha i loff eller griljermel, men siden vi har gjester som ikke tåler gluten droppet jeg det.



Kalkunen skal i ovnen på 180 C og jeg beregner 30 minutter pr. halvkilo. Jeg pensler med jevne mellomrom med en blanding av appelsinjuice, smør, honning, salt og pepper. Den siste halvtimen snur jeg gjerne kalkunen og lar den få litt tid på ryggen. Hvis kalkunen er uten termometer eller det har falt ut, kan du sjekke om den er ferdig stekt ved å stikke en kniv inn ved låret. Er kjøttsaften klar, er den ferdig.

Lise Finckenhagen fortalte nylig at hun pleide å skjære av brystfiletene og steke resten av kalkunen videre i ovnen for å gi alle deler perfekt tid i ovnen. Jeg pleier å dekke til med folie om det begynner å bli mørkt. Det gjelder å følge med.


Tilbehør er waldorfsalat, mandelpoteter, fersk rosnkål stekt mør i smør med bacon og valnøtter og saus.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar