lørdag 27. oktober 2012

Glad laks med flere tilbehør






Alle hjemme hos oss er glade i laks. Stekt, kokt, ovnsstekt, grillet, pakket i "skattekister" av folie eller spist rå med soyasaus. Vi forsøker å variere tilbehøret og her er noen skikkelige gode grønnsaksretter og sauser som passer til laks.

Laks med salt og pepper

Gjør det du liker å gjøre med laksen. Jeg pleier å ovnsteke på 180 C i 15 minutter med salt og pepper på. Gjerne urter fra hagen, sitronskiver eller krydder fra skapet. Jeg synes fennikelfrø, korianderfrø, tørket chili og dillfrø passer bra til laks. Noen ganger steker jeg i panne. Da pleier jeg å steke på den ene siden, til den nesten er helt gjennomstekt og så bare snu såvidt før jeg serverer.

Diverse grønnsaker

Alle oppskriftene er beregnet på fire voksne

BLOMKÅLMOS

2 blomkålhoder
1 ss smør
4 ss rømme
salt
pepper

del opp blomkålen i små biter og kok møre i lettsaltet vann. Hell av vannet , ha i smør og rømme og mos med stavmikser. Smak til med salt og pepper. (Det er ikke sikkert du trenger mer salt.)



Blomkål i små buketter
SPINATSTUING

1 pose frossen spinat
1 dl matfløte
1 fedd hvitløk
1 klatt smør
salt
pepper

Ha spinaten i en kjele på middels varme og la "isbitene" smelte og dampe fra seg vann. Ha i finhakket hvitløk og smør. La hvitløken bli myk og blank. Ha i fløten, smak til med salt og pepper.



Spinat og hvitløk

FENNIKEL, GULROT OG PAPRIKA

2 fennikel
2 gulrøtter
1 paprika

Skjær fennikelen i tynne skiver, skjær gulrot i tynne strimler og paprika i tynne skiver. Stekes i smør eller olje på middels varme. Ha i salt og pepper og kanskje en bitteliten skvisj med sitron.

Hvis du eier en mandolin, kan du godt bruke den til å skjære gulroten og fennikelen. Tynne tynne skiver med gulrot (1 mm) og litt tykkere (3 mm) fennikel. Eller du kan bruke potetskreller.

I dag lagde jeg en vårløk-kjørvel-hollandaise til laksen.


Fennikel i skiver

Gulrot, paprika og fennikel

HOLLANDAISE I EN FEI

200 g smeltet smør
2 eggeplommer
salt (begynn med en ørliten klype maldonsalt)
pepper
1 ts sitronsaft
en neve hakket kjørvel om du har
1 finhakket vårløk

I en kjele smeltet jeg smøret sammen med den finhakkede vårløken.
I et litermål hadde jeg i eggeplommene og kjørvel, salt, pepper og sitronsaft. Stavmikser det litt, og så heller jeg i litt og litt smør/vårløk mens jeg schvupper stavmikseren opp og ned til sausen er lysegul og luftig.

Jeg har også forsøkt å lage mousseline, det gikk fint. Da pisker du en dl. kremfløte (ikke sukker) og vender inn når hollandaisen er ferdig. Prøv gjerne mousseline ved siden av ferske, lettkokte vårgrønnsaker som tidlige asparges, små babygulrøtter og sånt.



Vi spiste amandinepoteter til laksen i dag og alle var fornøyde, unntatt Noen (1), men det er fordi han får tenner.


Kokt blomkål, klar for mosing

Spinatstuding og grønnsaker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar