mandag 8. april 2013

7. april

Jeg gleder meg til å bli gammel og eksentrisk. Jeg er på god vei, men jeg har fremdeles et stykke igjen til noen  til de som er enda eldre og mer eksentriske enn meg. En temmelig gammel og eksentrisk dame i livet mitt bodde i borettslag og lot seg plage så til de grader av naboer som ikke lukte, at hun snek seg rundt og lukte i bedene deres i smug. Hun påstod hardnakket at hun gjorde dette for å irritere naboene sine og påpeke gjennom praktiske handlinger og passiv aggresjon at de var noen slabbedasker og latsabber som ikke engang kunne holde noen små bed i orden. Da jeg prøvde å forklare henne at jeg, og de fleste andre fulltidsarbeidende småbarnsmødre, ville blitt overlykkelige over å komme hjem til nylukede bed, fnyste hun. Eide de ikke skam? Men jeg er temmelig sikker på at ofrene for hennes vrede ble fornøyd og overrasket. Damen visste jo forskjell på ugress og planter. Hun var kjapp og nøyaktig. Hun hadde lukt siden hun var en neve stor.

Selv hadde hun de nydeligste blomster i den lille rekkehushagen, særlig noen fine roser og de jeg likte aller best, nemlig lyserosa duftende peoner. Når jeg blir gammel og skikkelig eksentrisk, skal jeg tutle rundt i hagen, knipe av alle avblomstrete blomsterhoder og plage naboene mine med å luke i smug når de er vekk. I mellomtiden skal jeg prøve å styre trangen til å geriljaplantebombe i nabolaget.

Mormor in memoriam. 04.05.1926 - 06.04.2013.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar