mandag 29. april 2013

29. april

Noen lurer kanskje litt på hva jeg har handlet av småplanter. Det er omtrent som med frøene, jeg går stort sett for planter som tåler skygge og fukt. Jeg vil dekke stusslige områder og fylle tomta med frodighet. Jeg ser for meg å etterligne naturen og ha ganske mange av hver type plante, sånn at man virkelig får et inntrykk av farger, form og lukt.
Cimicifuga
Cimicifuga er jeg spent på, den tåler skygge og blir stor. Det er en staude som tåler skygge, og jeg har tenkt den bakerst i bed.

Euphorbia Hyperifolica Silver Fog
Euphorbia Hyperifolica Silver Fog er en lav tett plante som skal blomstre og blomstre hele sommeren, jeg skal plante den foran kjøkkenvinduet, tror jeg, sammen med noe fargerikt. 

Ridderspore Magic Fountain

Iberis Snowflake
Jeg har flere steinbed og steinete og bratte områder som trenger å bli dekket av noe pent. Iberis Snowflake vil kunne lysne de områdene i hagen som har mørke steiner.

For dem som er interessert i å plante som i naturen så finnes det en fin artikkel her med oversikt over farger, skygge/sol, vekstsesong. Med forbehold om at dette er en oversikt fra USA, men de aller fleste blomster finnes både her og der. Bruk gjerne den latin-oversikten jeg har postet tidligere. 

1 kommentar:

  1. Det er morsomt å lese om skyggekjære planter. Min "hage" består nesten bare av skygge. Når jeg en gang kommer meg til å gjøre noe med den skal jeg lese opp igjen her tenker jeg.

    SvarSlett