tirsdag 2. april 2013

2. april

Hagearbeid er livsfarlig og en risikosport. Nå tenker jeg ikke på klatringen, sagingen eller de skumle redskapene, men sånn som i dag, for eksempel: Jeg gikk i solskinn på vei til jobb og funderte på hvordan jeg skal plante i bedet som kommer der jeg saget ned Tujamonsteret her forleden. Og plutselig! Hvining i bremser og tuting, hytting og banning! Mannen var rød som en Dahlia Coccinea og han bak rattet var hvit. Jeg tror jeg skal ha stokkroser og lupiner i det bedet, i alle fall. Eller anemoner og asters.

Jeg klarte ikke styre meg, jeg har nemlig ikke selvkontroll, og endte med å prikle alle primulaene til langt på natt. Primulaer er greie planter, de tåler fint å bli herjet litt med og det var ikke mange hengehodene da jeg kom hjem i dag. En liten "regnværsdusj" fikk pepp i de som var litt slakke.

Øverst til venstre er en av de bortskjemte breleungene, Agastache Hybrid Tango (Anisisop). Den skal bli en vidunderlig lilla og oransje blomst som lukter godt. Av 24 frø er det kommet en stor og en liten. Maken til elendig spiring! Nederst til venstre er bananchilien, den blir gul og lekker, visstnok. Øverst og nederst til høyre er de fine Primula Malacoides, en staudeprimula som jeg håper å få mye glede av. Det er utrolig fint med primula og påskeliljer eller tidlige tulipaner sammen, det roper vår!



Anne fra Moseplassen er flink til å forklare og vise. her er en liten priklefilm hun har laget. Jeg gjør det i utgangspunktet litt annerledes, siden jeg sår i pluggbrett med tolv rom. Jeg sår to frø i hvert rom og hvis det kommer to, så tar jeg en vurdering på om de er gode nok til å bli delt og plantet videre, eller om jeg luker vekk den svakeste, 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar