søndag 28. april 2013

28. april

Jeg har fått esker med småplanter fra Hageglede og Zimtrade nå. De er barrotsplanter, de ligger i poser med nakne røtter og er bare knopper og skudd foreløpig. Men de ser veldig sterke ut. Solide rotsystemer og kraftige skudd. Problemet er at mens jeg sitter og skriver dette er det en blanding av snø og regn ute. Hva er dette for en vår?

Jeg har trosset elementene, eventuelt lekt med plantenes liv, så seks hosta og tre geranier er plantet ut. En av hostaene plantet jeg i en stor krukke sammen med primula og duftliljer.

Duftliljer, hosta og primula
Wisterianytt

Blåregnen vokser og vokser. Nå er den høyeste snart 35 cm høy, den andre 25 cm. Når det blir fint vær skal de få komme ut i hver sin store potte, og så skal de etterhvert settes i jorden. Bare noen småting som må ordnes først, bygge en terrasse, sette opp et hagegjerde og bygge en pergola som den kan klatre i. Kjapt gjort. 

Wisteria 14. april  og 28. april

Tomatnytt

I stuen har jeg tre store potter med tomater. De skal ut i drivhuset når det begynner å bli levelige temperaturer. De begynner å bli store og har blomstret jevnt og trutt i det siste. Nå er det kommet to bittesmå tomater på den ene. 

Tomater, veldig små, veldig grønne

Apper for hagefolk

Den kjempefine nettsiden Apartment Therapy er full av gode tips, og nå må jeg viderebringe tips om hageplanleggingsapper du kan laste ned til nettbrett. Selv har jeg målt opp hagen, tegnet den på store ark, delt inn i firkanter på 30 x 30 cm og tegnet inn alt jeg har og alt jeg skal ha. Men med disse fine appene er det mye enklere.

1. Lowe's Creative Ideas Magazine (iOS), Free.
2. Garden Time Planner (iOS & Android), Free.
3. Plant Encyclopedia (Windows 8), Free.
4. Garden Guide HD! (iPad), $1.99.
5. Garden Design Ideas (Android), Free. 
6. Essential Garden Guide (iPad & Android), $1.99.
7. Gardening Tips (Windows 8), Free.
8. GardenMinder (iOS), Free.
9. Vegetable Gardening Guide (Android & iOS), $2.99.
10. iScape Free (iOS), Free.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar