onsdag 3. april 2013

3. april

Endelig mildt i været! Og yr sier plussgrader og nedbør på langtidsvarselet! Jeg har vært ute uten lue!

For å holde meg i form og utfordre meg selv litt har jeg i dag satt ryggen på prøve. Det er enkelt, og bor du i nærheten kan du bare komme oppom og prøve selv. Jeg har alt tilgjengelig utstyr. Jeg fyller trillebåren til randen med skjellsand, triller opp bakken, tømmer det nedover skråningen, hopper ned og sprer skjellsanden utover. Omtrent 20 repetisjoner gir variert trening. Her er det atskillige muligheter til å kjenne at du har en rygg og armer. Topp. Selv om jeg betalte for skjellsanden, skal du få trille den gratis. Jeg er så grei.

Primulaplantene ser ut til å trives med å ha flyttet for seg selv, det er en som er blitt pjusk, men jeg har bedt den ta seg sammen. De neste plantene som skal prikles er Rudbeckia Cherry Brandy. De blir fine.

Jeg har sådd noen Rudbeckia Triloba Prairie Glow, men foreløpig er det null respons fra dem. Utrolig irriterende. Jeg skal prøve på nytt, siden jeg har flere frø. Jeg har etterhvert skjønt at jeg må så grunnere enn jeg har trodd, i tillegg er det utrolig smart å dekke med gladpack til de første spirene kommer. Da holder det seg fuktig og varmt. Problemet er sånne planter som skal ha særbehandling er ganske styrete å følge med på. Det er stratifisering sånn og ut av kjøleboden slik og tilbake i kjøleboden hvis ikke det funker å være ute av kjøleboden og ut igjen. Og attpåtil våger de å ikke spire?
Øverst til venstre: pallekarmer fylt med skjellsand for mer luft og oksygen. Det ser litt ut som snø. Det skal blandes i matjord når den bare tiner. Nederst til venstre er redskaper jeg har brukt i dag og min sønns rive. Trillebåren var ikke tilstede da bildet ble tatt. Til høyre er stilleben med påskelys og tomatplante. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar