onsdag 17. april 2013

17. april

Jeg sådde tre små melonfrø for en uke siden. Jeg gjorde som jeg pleide, puslet ute på vaskerommet hver kveld (jeg lyver og sier jeg skal henge opp tøy) og så om det skjedde noe. Kveld etter kveld.

Ingenting.

Ingenting.

Ingenting.

Ingenting.

Ingenting.

POFF!
Moon and stars

Fra den ene dagen til den andre, og jeg tuller ikke, så kom det to lange kraftige spirer. Det var i går. Og i dag var det kommet en til.

Jeg har tenkt at vanlige tomater, vannmeloner og chilier kan man kjøpe i butikken. Derfor har jeg satset på litt pussige sorter. Dette er en "heirloom"-vannmelon. Heirloom (= arvegods) i gartnerverden betyr at det er en gammel sort. 

Moon and stars er en gammel russisk sort vannmelon. Den er mørkegrønn eller svart med en stor gul flekk og mange små gule.

På tomatfronten har jeg valgt å dyrke pæreformede små tomater kalt "Red Pear". Jeg har kjøpt frøene på impecta.se
Red Pear
Gulrøttene er blir lilla med oransje senter. Jeg dyrket noen få av disse mot slutten av sommeren i fjor og de var skikkelig gode. 




Jeg har  kjøp frø til rød rosenkål. Rosenkål stekt med bacon, valnøtter eller pinjekjerner er noe helt fantastisk godt. Disse frøene er også fra impecta.se.

Rød rosenkål
Jeg har etter hardt påtrykk fra Stiklingene kjøpt frø til pinnsvinagurk. Det er ikke egentlig agurk, det er noe ordentlig tøys, men jada, de skal få en pinnsvinagurk

Pinnsvinagurk/ Igelkottsgurka
Impecta har mye moro, men også Runåbergs frøer. Jeg synes det er fint å kunne dyrke litt andre sorter enn det man finner i butikken og gleder meg over å kunne bidra med pussigheter. Den eneste måten å bidra til pussigheter og mangfold er å dyrke og spise andre sorter enn de vanligste.

The ultimate goal of farming is not the growing of crops, but the cultivation and perfection of human beings. (Masanobu Fukuoka)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar