lørdag 20. april 2013

20. april

Jeg har valgt ut noen planter som er ment til å ta på. Jeg skal ha dem både i bed og i potter, sånn at man kan pelle på dem når man går forbi. De to øverste dyrker jeg i år, den nederste skal jeg dyrke neste år. Jeg har rett og slett ikke plass til å dyrke alle plantene jeg vil med en gang. Et vaskerom og et drivhus på 5,5 m2 har sine begrensinger. Men neste år er mange av staudene plantet ut og jeg kan dyrke nye stauder og de grønnsakene og sommerblomstene jeg har lyst på.

Den ene planten er lammeøre. Den kjennes faktisk akkurat ut som ekte lammeører. Myk, pusete og deilig.

Stachys Byzantina

Den andre er kaninhale. Det er en gresstype, og noen er ettårig, andre er flerårige. De er fine i buketter, i blandet blomsterbed eller i krukke.
Lagurus Ovatus

Søyleblomst er en fin staude som er lett å dyrke, som tiltrekker seg humler og sommerfugler. Den er også veldig god å ta på og finnes i flere farger.

Liatris Spicata
I tillegg kan man vurdere amaranthus (De har på lillegartner.no og det finnes mange typer og farger), ekornhaler og andre typer gress.

Amaranthus, ribbons and beads






2 kommentarer:

  1. For en strålende ide! Lammeører har jeg også, de er nydelige å ta på. Kaninører må vi definitivt skaffe oss. Er det for sent å så tror du? Jeg vil ha flerårige hvis det er sånn at det finnes.

    SvarSlett
  2. Jeg tror ikke det er for sent, nei. Jeg har tre ulike pakker med bunny tail, to er sommerblomster, en er flerårig. Men de er hjemme og der er ikke jeg akkurat nå, så jeg får ikke sjekket på stående fot.

    Lille gartner hr veldig bra utvalg i ulike typer prydgress.

    http://lillegartner.no/index.php/nettbutikk/category/view/105

    Her er en type som i allefall helt sikkert er flerårig:

    http://parkseed.com/ornamental-grass-bunny-tails/p/01089-PK-P1/

    SvarSlett