mandag 1. april 2013

1. april

Hjemme fra påskeferie og plantebabyene mine har klart seg! Det har vært tidenes knallpåske, alle ungene endte opp som skigåere og vi har fått farge og alt har vært helt perfekt. Men å reise fra bittesmå spirer som kan DØ av å bli for tørre eller kalde er rett og slett en påkjenning for en følelsesmessig involvert hobbygartner. De første dagene gikk greit, jeg visste at jeg hadde vannet kapillærmatten godt og dekket med plast over de minste plantene. Men da avreisen nærmet seg ble jeg mer og mer irritabel og nervøs, og lot meg svært motvillig overtale til en siste skitur før hjemreisen.

Det er spesielt de bortskjemte babyene som har bekymret meg, Geranium Tuberosum som var fem små tuber og som bare ser ut til å bare bli en eller to planter - klarer de seg? Wisteriaene sådde jeg fem eller seks av og satte i kjøleboden i januar. De har bodd i hyggeligere klima i planterommet i en måned uten at noe skjedde, men rett før jeg skulle dra: en gulgrønn liten spiss i den ene potta! Jeg dro på ferie med hjertet i halsen.

Aubretia, Dahlia, Cosmos, Blodbeger og Geranium Tuberosum


Under ser du bilde av Wisteriaen (rød merkelapp) som skal bli en vakker blåregn og dekke stygge murer, klatre over pergolaer og bli den peneste planten i strøket. Den er som gullregn, bare penere og blå. Den liker skygge og jeg vil så inderlig gjerne få den til. Det er kommet to stykker nå.

Wisteria (sådd 200113)

Primulaen (Primula Malacoides) begynner å bli klar for ompotting. Den er virkelig robust med tanke på at jeg tømte hele såbrettet - med stiklinger og alt - på gulvet da jeg kom til å glemme at plantebordet ikke er helt stødig. Hvis man følger Camilla Plums filosofi om å mishandle plantene sine så de ikke føler at den store verden innebærer en brå overgang, så vil denne primulaen klare seg utmerket og neppe se tilbake på sin barndom med milde øyne.

Primula Malacoides, sådd 050213
Paprikaen min begynner å komme fint. Mye bedre spireevne på den og chilien, enn hos disse forkjælte dramaplantene. Nesten alle frøene er blitt spirer og det er skikkelig action. de må nok også snart pottes om, det er rett før de stanger i minidrivhustaket.

Paprika, sådd 090313




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar