tirsdag 9. april 2013

9. april

Echinops (Kuletistel) - ikke sneglemat
Jeg hater snegler. Jeg HATER snegler. Har du noen gang tråkket barbent på en diger brunsnegle? Det er ikke vemmelse nok i verden til å beskrive hvor ufyselig det er.

Jeg har gjort en del harde erfaringer selv med sneglehelvetet, for det er jo ikke noe kjekt å finne igjen de fine oransje tagetesene eller de knallblå campanulaene som en eneste slimete gørje (dag 1) og deretter lure på om jeg egentlig plantet noe i det hele tatt (dag 2). Campanula og lobelia har jeg hittil droppet. Tagetes plantet jeg med hell i pallekarmer.



Tagetes
Jeg klipper ikke sneglene. Jeg plukker dem med pølseklype oppi en bøtte med havsalt. Jeg har valgt å ha planter av sorten sneglemat i trippelhøye pallekarmer med gruskant. 


Campanula

Utenom pallekarmene har jeg planter snegler ikke liker. Når jeg kjøper frø eller planter prøver jeg etter beste evne å sjekke om det er sneglemat (kjipt) eller om plantene må graves opp og/eller settes inn om vinteren (styr). Jeg har også hatt nytte av å rydde opp på tomten og gjøre en real gravejobb om våren og fjerne alt av minisnegler og egg. 



Aquilegia (Akeleie)

Dette er en liste som er basert på litt selverfart og en god del research. Jeg har feks sjekket egne erfaringer opp mot Dayton Nursery sin fine oversikt. Det kan hende listen blir oppdatert kraftig i løpet av sommeren, siden jeg prøver mange av disse sortene i år. Jeg skal selvsagt fortelle om researchen lyver. 



Eryngium (Hagestikle)

Sneglene liker ikke:



  • Acanthus mollis (Akantus)
  • Alchemilla mollis (Stormarikåpe)
  • Anemone hupehensis (Høstanemone)  
  • Aquilegia (Akeleie) 
  • Armeria (Fjørkoll)
  • Astilbe arendsii (Arendsspir)
  • Aubretia (Hagepute)
  • Bergenia (Bergblom)
  • Clematis (Klematis) 
  • Cerastium (Smelle)
  • Cheiranthus (Gyldenlakk)
  • Crocosmia (Værhane)
  • Dianthus, (Nellik)
  • Diascia (Tvillingblomst)
  • Dicentra (Løytnantshjerte)
  • Digitalis purpurea (Revebjelle)
  • Echinops (Kuletistel)
  • Epimedium (Bispelue)
  • Eryngium (stikle)
  • Euphorbia (Vårvortemelk)
  • Geum (Humleblom)
  • Hedera helix (Eføy)
  • Hemerocallis (Daglilje)
  • Heuchera (Alunrot)
  • Iberis (Skjermsløyfe)
  • Lavendula (Lavendel) 
  • Leucanthemum (Prestekrage)
  • Liatris spicata (Akssøyleblom)
  • Nicotiana (Prydtobakk) 
  • Oreganum (Oregano)
  • Papaver Naudicale (Sibirvalmue)
  • Papaver orientale (Orientvalmue)
  • Papaver somniferum (Opiumsvalmue) 
  • Penstemon (Rørblomst) 
  • Phlox subulata (Vårfloks)
  • Phlox paniculata (Høstfloks)
  • Polemonium caeruleum (Fjellflokk)
  • Potentilla fruticosa (Buskmure)
  • Prydgress, f.eks Festuca glauca 'Elijahs Blue', Bunny tails, Pyntehirse
  • Pulmonaria (Lungeurt)
  • Rhododendron (Rododendron)
  • Roser
  • Rudbeckia (solhatt)
  • Salvia (Salvie)
  • Santolina (Helgenurt)
  • Saxifraga
  • Scabiosa caucasica (Skabiosa)
  • Sedum spectabile (Bergknapp) 
  • Stachys (Lammeøre)
  • Stachys grandiflora (Prydsvinerot)
  • Timian
  • Verbascum (Kongslys)
  • Veronica (Veronika)
  • Viburnum (Krossved)
  • Vinca Minor (gravmyrt)


Hvis du vil ha de sortene under, så kan du gjerne det hvis du planter de godt opp fra bakkehøyde eller lager sneglegjerde av utoverbrettet hønsenetting og legger litt fin grus eller skjellsand i en sirkel rundt. 
En tommelfingerregel er at snegler elsker alt som minner om salat. Basilikum, karpatklokker og campanula er litt salataktig i bladverket. Det samme er stemor. 

Noen sliter med snegler og løkplanter som tulipaner og påskeliljer. Jeg gjør ikke det, de tar riktignok gresset på plantene når de er avblomstret, men løkene og blomstene har fått være i fred. 


Jordbær - en sneglefavoritt. Jeg har løst dette med å ha jordbær i høye pallekarmer.
Asarum - hasselurt. Flott bunndekker som blir spist opp.
Athyrium - bregne. Noen, ikke alle, er sneglemat. De vanlige skogsbregnene jeg har i hagen er uinteressante for snegler.
Begonia x tuberhybrida - knollbegonia. Naboens får stå i fred, men det er fordi de er i murt bed og sneglene må krysse flere meter med ru gårdsplass.
Campanula carpatica, isophylla, og andre sorter av karpatklokke..

Delphinium - ridderspore. Jeg skal ha i pallekarm.
Doronicum - gullkorg, jeg har ikke hatt problemer med denne, men noen har.
Erythronium - hundetann.
Gentiana - søte, spesielt de høstblomstrende. Har et eksperiment med kinasøte, får se om det går bra. Stikkete skogsbunn rundt. 

Helianthus anuus - Solsikke. Går i krukke/pallekarm, ikke på friland. 
Hosta - noen få Hosta klarer å holde sneglene unna, men Hosta er kjent som "sneglemat". Se etter blåbladet Hosta med tykke, læraktige blad hvis du vil minimere skader (. Jeg har ikke hatt noe særige problemer med mine hosta.)
Lilium - liljer er elsket både av liljebiller og snegler. 
Lobelia - ligner på campanula
Lycopersicon esculentum - tomat. Mine tomater er foreløpig inne i stuen eller på spirestadiet, senere skal de i drivhus. Tomater liker ikke regn, så de har ingenting ute i Bergen å gjøre.

Ocimum basilicum - basilikum.
Symphytum officinale - valurt.
Tagetes - en favoritt også hos brunsneglen, går bra i pallekarm.
Trillium - purpurtreblad.   
Viola - stemor og fioler   
Crambe cordifolia - strandkål.


3 kommentarer:

  1. Kuletistel har jeg også kjøpt inn. De er så fine! At ikke sneglene liker dem er jo også en fordel. Forkultiverer du dem inne? Jeg hadde planer om å direkteså.

    SvarSlett
  2. Jeg forkultiverer alt jeg har plass til og alt som ikke er nøye merket med at det må sås direkte på vokseplass. Jeg vil gjerne ha instant fun, det er derfor jeg forkultiverer. Det blir finere, sterkere blomster fortere.

    SvarSlett
  3. Når jeg får meg skikkelig plantelys forkultiverer jeg nok mer.

    SvarSlett