lørdag 6. april 2013

6. april

Så- og kaktusjord, kokoskompost, perlitt og såbrett. 
Siden det er utrolig stor interesse for hva slags såjord jeg bruker og andre ekspertråd jeg kan komme med. (Takk, Thomas, du får meg til å føle meg viktig). Jeg har jo tross alt eid en hage i hele fire år og vokst opp på gård og jobbet litt med stemorprikling på Hoels gartneri. Full kontroll.

En riktig god investering i år harr vært en Plantelyspakke fra Grønt Fokus. Jeg har satt timer på plantelyset så det lyser i 16 timer. Firkantpottene mine står på en vanningsmatte (kapillærmatte) oppå et vanningsbrett.



Jeg bruker

Så- og kaktusjord. Du kan med hell kjøpe dette på Europris eller Felleskjøpet for bedre pris. Jeg kjøper i 50 liters sekker. Alt annet er pinglete og dårlig økonomi. Det går ganske mye. 


Kokoskomposttorvbriketter. De første kjøpte jeg fra Hen and hammock, men jeg ser de har de samme I Gros Hage.De koster £3 i England og 39,- her. 
Jeg er kjempefornøyd med å så i kokostorv, det holder bra på fuktigheten og gir mye næring. 


Spirekasse. Jeg kjøper på Clas Ohlson for 39,-. Spirekassen har plass til 12 x 3 planter. Jeg stapper såbrettene med jord eller kokostorv og sår to frø i hvert rom. Jeg luker bort det svakeste hvis det er stor forskjell i veksten eller deler i to større potter.


I bunnen legger jeg oppklippet vanningsmatte. (39,- også på Clas Ohlson) og så dekker jeg såbrettene med gladpack til frøene har spiret, selv om er under et sånt plastlokk. Og så lar jeg spirene stå i spirekassen til de stanger i spirekasselokket. Frøene fra Impecta er merket med at de stort sett alltid skal sås oppå jorden og deretter dekkes med et tynt lag perlitt. Perlitt er vulkansk stein som ikke veier noen ting, mens om holder på fuktighet. 

Clas Ohlson er topp for hageting, de selger feks BioBact (Økogjødsel) til nesten halv pris av blomsterbutikker og større hagesentre. Her finner du også rimelige plantebord, merkepinner, drivbenk og markduk til å ha i bunnen av pallekarmer. 

Ellers er det noen utfordringer med hage på vestlandet. I dag våknet jeg igjen til hvit hage og snø på drivhustaket. Men som naboen så lakonisk sa: Nedbør er nedbør, vi får takke for alt vi får. Det er bedre med snø enn skogbrann i nabolaget, jeg har perspektiv. Men jeg tenker mitt når jeg ser bildene av tulipaner og hyasinter fra begynnelsen av april i fjor. For å si det sånn. 


Det er håp, allikevel. I dag har jeg sett mange små skudd i hagen og oppdaget årets første krokus da jeg skulle hente avisen. 







2 kommentarer:

  1. Kult, dette var nyttig :) Og takk for rask bloggpost. Det kommer nok flere øsnker etterhvert.

    Men et par ting til. Til hva bruker du såjord og til hva er kokosen god til? Like bra? Og, hvilken jord anbefaler du når det har spirt opp i spirekasselokket?

    T.

    SvarSlett
  2. Kjære Thomas,
    Når de stanger i spirekasselokket kan du bruke vanlig matjord. Kokosen er en god erstatning for såjord og inneholder mer næring. Jeg synes -personlig- at kokosen gir bedre respons.

    SvarSlett