onsdag 1. mai 2013

1. mai

Jeg rydder vekk "hekk" eller hva nå det rasket av noe forbasket buskaskratt skal kalles. Jeg blir bare sintere og sintere på buskene jo mer jeg holder på. Jeg blir pisket i fjeset, det er helt vilkårlig hvilke som sitter skikkelig godt fast og hvilke som slipper lett - med rot og det hele.

Øverst til venstre: Før.  Nederst til venstre: pallekarmen med aviser og sand.
Til høyre: pallekarmen fylt med jord, Dahlia, Cosmos og Primula. 



Det er mye igjen, men her har jeg fått ryddet vekk nok til å få plass til en pallekarm.

Jeg la tykke lag med aviser oppå bakken, fylte lagvis på med sand og jord, jfr. Douglas Greens råd i denne glitrende boken: Perennial Shade Gardening.

Jeg laster ned fra Kindle, har Kindle-app på telefonen og iPaden, sånn at jeg kan se på bildene der.

Han har gode og strukturerte veiledninger, lister over planter som trives med slik og sånn jord eller slik og sånn mengde lys.

Seenere plantet jeg ut Cimicifugaen som jeg hadde bilde av her om dagen, og rundt tjue Primula Malacoides. Jeg plantet også ut Geranium (Storkenebb) og løytnantshjerte. De trives i skygge og kommer til å bli superfine med rosa-lilla toner mellom hosta i blått og mørkegrønt. Se på bildet nedenfor - se hvor fint det blir! Mine hosta er mer blå i fargen enn de på bildet. Snegler liker ikke blåaktige hostablader, nemlig.

Umiddelbart etter at jeg hadde plantet ut sank temperaturen til rundt null. Stiklingene ga omsider opp å velte på trehjulsykkel, stjele hverandres spader og bade i bekken.

Vi gikk inn for å drikke kakao og skule på termometeret. Det ser ut som det har gått greit med primulaene i alle fall.

Jeg må forøvrig skryte litt av egen kreativitet og gjenbruksevne da jeg plantet Cimicifugaen. En stor potte knuste her i vinter på grunn av frosten. Jeg har tatt vare på skårene og nå brukte jeg litt av den til å få plass til litt jord i et ganske skrint bed.

Til venstre: Primula Malacoides med fine røtter.
Øverst til høyre: Cimicifuga oppi litt av en ødelagt urne.
Nederst til høyre: temperatur man ikke normalt forbinder med slutten av april. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar