lørdag 4. mai 2013

4.mai


Øverst: Blodbeger.
Til høyre: Stokkrose, Chater's Mix.
Nederst: Malva Sylvestris.
Til venstre: Villtulipan. 

Jeg tenkte jeg skulle presentere litt av det som er på gang hos meg nå. 

Nylig priklet jeg stokkroser og "franske stokkroser", nemlig kattost eller apotekerkattost

Kattost er toårig, jeg håper jeg kan rekke blomstring på den i år, siden jeg har vært tidlig ute. Den hadde god spiringsprosent og jeg har mange store livskraftige spirer, enda de bare er tre uker gamle. "Mystic Merlin" er en mørkere variant enn de fleste kattoster og den blir som en liten busk. 

Jeg synes det er fint å ha høye, lave og middels høye planter i store felt, så man virkelig får en opplevelse av landskapet. Jeg har dessuten en merkelig og bratt tomt i en skrent, så noen kjempehøye og noen kjempelave planter kommer til å gi et spennende inntrykk. Eller et salig kaos. 

Jeg har sådd to typer stokkroser, blant annet Chater's mix. De blir kjempehøye og har mange ulike farger. Jeg håper de etablerer seg og selvsår. Jeg leser at de må stå inntil murer, gjerder og hus for å lykkes. Jeg har murer i flere høyder i hagen, så det skal nok gå fint. Dessuten må de har god drenering, ellers kan de råtne. 

Stokkroser
Jeg har sådd blodbeger og fått fire fine planter. En stor og tre små. Som et eksperiment har jeg tre på planterommet i 18-20 C og en i drivhuset ti 10 C. Det går fint med alle sammen, så jeg kommer til å flytte ut de tre på planterommet også. Blodbegerfrøene kjøpte jeg på Solfang
Det er nok kjørt om du ikke har sådd denne i år. Den bør sås i januar eller februar og den vokser veldig sakte i begynnelsen. Den krever varmt planterom og mye kjærlig omsorg. Men så setter den fart og blodbegrene mine har vokst med stadig økende tempo de siste ukene. Jeg gleder meg til å ha dem klatrende i hagen. 

Villtulipanene på det store bildet er plukket av en villfaren Stikling som trodde at hun gjorde meg en tjeneste ved å dra opp løk og knopper. Jeg jordslo løkene og satte blomstene i vann og nå har de slått ut med de yndigste små hvite blomster.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar