onsdag 8. mai 2013

8. mai

Gresskarnytt

Flaskegresskar

Jeg har sådd gresskar. Jeg har tatt frøene selv, de er fra et økologisk gresskar som jeg kjøpte på Reindyrka for noen uker siden.

Jeg skrapte ut frøene, skylte dem og tørket dem. Og så gjorde jeg sånn som jeg har lært at funker:

God fuktig såjord, legge frøene i overflaten, dekke med gladpack og vente noen dager. Og vips! Fem av seks spirer! Ikke så for dypt.

Hvis noen er i nærheten og er interessert i frø til flaskegresskar, så må de bare si fra.

Jeg skal flytte dem ut i drivhuset etterhvert og la dem gå bananas.

Sådd i forrige uke

Løp og kjøp! Haster!

Det er salg på Zimtrade. Småplantesalget er over 12.mai, så løp og kjøp. Jeg har allerede kjøpt litt derfra og jeg er veldig fornøyd med kvaliteten. De kommer som barrotsplanter, svært store og kraftige. Bare smell dem i jorda og pang! Blomsterflor!

Nå har de overraskelsespakker med 10 plantepakker for 349,- og mange andre gode tilbud. Som naboen min retorisk spurte: Kan det bli nok planter? Nei, selvsagt kan det ikke det. 

Madness

Jeg har begynt å fylle hagetegningen min med lapper. Det er bedre med lapper enn å skrive inn på tegningen. Så mye som jeg flytter rundt på lappene er nok det like greit, ja. Jeg tror jeg skal bytte ut lappene (lilla, Diddle) med fargekodede lapper med høy vår, lav vår, høy midtssommer, lav midtsommer og høy høst, lav høst, i tillegg til farge på selve blomsten. Og kanskje en kode for staude, toårig og ettårig. Dette lukter det egentlig excelark av, men jeg har kost meg sånn med å tegne på den gamle analoge måten, så jeg vurderer å holde på den tungvinte metoden. 

Hageplanlegging











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar