søndag 15. september 2013

Plommelikør

Jeg ser at det er interesse for kreklinglikøren min, så jeg tenkte å dele plommelikøroppskriften min også, siden vi er i sesong.

Du trenger noen helt rene og tette glass, plommer, sukker, 40 % sprit. Jeg bruker en helt smakløs generisk sprit fra Baltikum.

Fyll glasset med plommer. Jeg deler de fleste i to, men det trenger du ikke. Et lite snitt i hver er nok.
Fyll så mye sukker du får plass til mellom plommene. Fyll på med så mye sprit som du får plass til blant sukker og plommer. Skru på lokket, rist litt, snu opp og ned av og til og la stå til jul. Da skal den siles og tas på flasker.

Noen tar i anisstjerner, nellikspiker, vaniljestenger og denslags. Det har jeg aldri gjort, men det er fritt frem!

Jeg pleier å la likørglassene stå i kjøleboden, men det har gått greit uansett hvor jeg har hatt i, så jeg er fristet til å tro det ikke er så farlig.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar