søndag 1. september 2013

Blåbærkake med kornblomster og ringblomster

Hjemme hos en venninne oppdaget jeg kokeboken "Cooking with flowers" av Miche Bacher. Jeg er ikke helt ukjent med konseptet, siden jeg er oppvokst med en litt alternativ familie med diger kjøkkenhage. Den lillebroren min som hadde bursdag i august hadde alltid blomster på bløtkaken sin: ringblomster, agurkurt og kornblomster. Boken var inspirerende og overraskende, for riktigok har jeg hatt ringblomster i salaten i noen år, men at man kunne spise dagliljer var nytt for meg.


Jeg bestemte meg for å justere på en av klassikerne mine, multifunksjonskaken, ha i blåbær og blomster. I tillegg tok jeg i litt kefir for å gjøre kaken syrligere og saftigere.




Ingredienser
4 egg
2 dl kefir
250 g sukker
250 mykt smør
250 hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts natron
en neve blomsterblad
1 kopp frosne blåbær

Smør, mel, sukker, natron og bakepulver smuldres. Ha deretter i egg og kefir. Vend inn blomsterblad.

Ha røren i en smurt ringform (24 cm). 

Stekes i 20 - 30 minutter på 175 C. Sjekk med en pinne om den er ferdig. Serveres med vaniljekesam, is eller krem.


Kaken ble testet på tilfeldige og anonymiserte IT-konsulenter med suksess.




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar