lørdag 31. august 2013

Bestillingstid

Pinnsvinunge i hagen
Oh lykke! Vi har pinnsvin i hagen igjen! En pinnsvinmor med tre unger har flyttet inn og denne lille fyren møtte oss på vei opp til postkassen. De spiser snegler, så det blir ikke bedre enn dette. 

Det er så mange fine ting med å ha hage, men noe av det morsomste er å planlegge og bestille. Mens jeg nyter synet av det somgikk bra i år, går hjernen på høygir: Hva skal jeg gjøre annerledes? Hva skal jeg flytte på? Hva skal jeg droppe? Hva skal jeg ha mer av? Hva skal jeg prøve for første gang?

Jeg har begynt så smått med å flytte noen astilber som ble mye høyere enn jeg hadde trodd og spre utover noen digre hostaklumper jeg hadde fått av naboen. Jeg hardelt og flyttet nydelig mørk lilla astilbe jeg ikke aner navnet på og som jeg kom over på salg for noen år siden.Jeg tror det kan være den som heter "Astilbe chinensis 'Visions in red'. Det er den fineste astilben jeg har sett, lav og med fluffy mørkelilla blomster.

Astilbe chinensis 'Visions in red
På årets ønskeliste står mørkerøde dahlia, tulipaner med flere blomster på hver stilk, flere allium,siden de er så fine i kombinasjon med hosta. 

Jeg skal ha tulipanen Ballerina. Det er en liljetulipan (se den fine fasongen) og den blir nok veldig fin sammen med lungeurt og hosta. Jeg hadde noen sånne i vår og de er kjempefine.De har en ulempe og det er at de har stive stilker som blir stående litt, men jeg skal løse det ved å ha høy salvie, phlox og sommerblomster foran.


På listen har jeg også tulipanene 'Toronto' og 'Compostella' som er tulipaner med flereblomster på stilken.

Tulipa 'Toronto'





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar