torsdag 29. august 2013

Gjenglemt ripssaft


Som et forskingsprosjekt forsøkte jeg for noen år siden å lage ripssaft på alle de ulike måtene som er beskrevet i Henriette Schønberg Erkens store kokebok.

De fleste var varianter av kok, sil, ha i sukker før eller etter koking og ha på flaske. En oppskrift skilte allikevel seg ut. Det var den som begynte med at man skulle plukke bærene, glemme dem i en bøtte et kjølig sted en ukes tid, for deretter å safte bærene, sile og koke opp med sukker.

Saftkoker 

Jeg kan alltids glemme ting, så jeg glemte fem liter bær den første gangen, før jeg kokte dem i en saftkoker. Så kokte jeg saften opp igjen me1/2 - 3/4 l sukker pr. liter saft. I år lagde jeg saft av ti liter bær. Jeg hadde litt solbær og litt blåbær oppi og det var bare deilig. 


Litervis med deilig saft
Jeg bruker litersflasker i glass fra IKEA. Jeg vasker dem først i oppvaskmaskin på høyeste varme, deretter legger jeg flasker i en dyp langpanne dekket med et håndkle på 130 C i ovnen i 10 minutter. Dette er en bedre metode enn den jeg brukte før, nemlig å ha kokende vann i langpannen. Det blir så mye søl og lett å brenne seg. Bruk et rent kjøkkenhåndkle å ta flaskene ut av pannen med og bruk en helt ren trakt når du siler saften oppi.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar