søndag 8. september 2013

Frø til høstsåing

Forglemmegei 'Victoria Rosea*

Jeg har bestilt staudefrø til høstsådd fra Impecta. 

Noen er tenkt spesielt i kombinasjon med tulipaner og andre vårblomster, som hageforglemmegei 'Indigo Blue Compact' og 'Victoria Rosea', flekklungeurt, alpeprimula og marikåpe. 

Indigo Blue Compact

I tillegg har jeg tenkt på sensommeren og høsten neste år. Høstphloks i blanding, Liatris Spicata som jeg er så fornøyd med i år og en plante jeg leste om på internett, nemlig Nattlys. 

Nattlys (Oenothera kunthiana)


Jeg har bestilt tre typer solhatt: Cheyenne Spirit, Paradiso og vanlig rød solhatt. Jeg synes det har manglet noe gult og energisk i bedene mine i år og denne fargeblandingen binder sammen de røde, lilla og oransje fargene jeg har fra før. 

Rudbeckia 'Cheyenne Spirit'
Jeg prøver meg igjen på lavendel, har ikke hatt noen suksess hittil, men Bergen er betydelig våtere enn Provence. Jeg gir ikke opp og jakter videre på en røff lavendel som tåler bergenske vintre. Til sist har jeg bestilt porselensanemone. Jeg har ikke lyktes med anemone hittil, men jeg gir ikke opp. De er så utrolig fine og jeg vil så gjerne ha noen sånne. Det er visst ikke bare jeg som har hatt noen utfordringer med anemone, så jeg har plukket opp noen erfaringer her

Anemone macrophylla
Jeg skal i god forskerånd så noen frø i en stor krukke og noen skal jeg ha i kjøleboden og deretter under lysrør i vaskerommet. 

Rudbeckia 'Paradiso'






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar