søndag 1. juli 2012

Memory Lane. Potetrisk revisited and revisioned

Jeg har nevnt det før. Jeg hadde en grønnrutete notatbok fra heimkunnskapen der alt vi lærte av Brynhild ble skrevet ned. Jeg levde i spenningsforhold mellom Kostsirkel og Matpyramide på den ene siden og mors kjøkken, der mettet fett utgjorde store deler av moroa på den andre. Min mor rynket brynene og stirret misbilligende på oppskriftene jeg kom hjem med. -Margarin? Hrmpf!  Folkehelsa kunne si hva den ville. Smør var det eneste saliggjørende.


Potet og løk (Tallerken arvet fra Hotel Stefan, Oslo)
En av yndlingsrettene mine fra den boken var potetrisk. Det kalles også rasperisk, raspekake eller raspekake fra Østerdalen. Basis for potetrisk er sånn omtrent:
4 poteter
1 løk
1 egg
1 ss hvetemel eller litt mer
salt 
pepper

Potetene raspes, løken hakkes, egget piskes og has i sammen med resten av ingrediensene. Konsistensen skal være en tykk og deilig røre, som en veldig tykk vaffelrøre. Jeg pleier å steke løken for å gi sødme til retten og øke løkens popularitet og minske oppmerksomheten rundt dens tilstedeværelse blant husets yngste.
Men så begynner moroa:. Erstatt mye eller lite eller alt av potetene med andre grønnsaker. Prøv raspet gulrot, raspet rødbete, raspet kålrot, raspet sellerirot, lettkokt brokkoli i biter, lettkokt blomkål, spinat, raspet succhini eller squash, søtpotet, gresskar, mais, paprika, vårløk, purre, hvitløk.


Jeg har gjerne ost i. Vanlig gulost, parmesan eller cheddar. I en brokkoli - raspekake ville jeg ha vurdert blåmuggost. 


(Det er bare at folk under 140 cm hjemme hos meg mener blåmuggost er fra satans spiskammers og laget ene og alene for å torturere menneskeheten. Det mente mannen min også inntil han fikk smake den guddommelige kombinasjonen Roquefort og Sauternes. Men selv i blåmuggostens tjeneste er det drøyt å by folk som ikke en gang har begynt på skolen vin for at de skal like ost, så vi får vente litt.)

Røre klar til bruk. Her er det en neve hakket persille, gressløk og dill, gulrot, løk og poteter
Jeg setter kakene i middels varm stekepanne med en spiseskje. Siden jeg er pragmatisk og kompromissvennlig bruker jeg Vita stekeolje og en liten klatt meierismør. 


Lag heller litt små kaker enn å lage dem for store. Det er best om de blir skikkelig gjennomstekt, i hvert fall hvis det er poteter i. Jeg bruker helst nypoteter eller mandelpoteter, for de blir fortere møre enn en del klassiske kokefaste middagspoteter. Hvis du ikke lager en kjapp urtedressing (rømme, urter, sukker, salt, pepper, sitron, stavmikser), så kan faktisk meksikansk salsa og rømme være skikkelig godt. Ungene mine mener det bare er ketchup som duger. 

Klar til å spises alene eller som tilbehør.  Noen liker urtedressing, andre liker ketchup til. 
Hvis man skal spise bare disse til middag, så er det godt med en salat ved siden av. Den tradisjonelle rasp'-risken fra Hedemarken og området langs svenskegrensen serveres med stekt sideflesk og sukker. Eller du kan gjøre som Ms Swan og spise vegetar med bare ørlittegranne bacon. 



På amerikansk heter riskene "Fritters". Zucchini-fritters og Parmesan Broccoli- fritters er to deilige oppskrifter fra en av mine yndlingsmatblogger; Smitten Kitchen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar