mandag 16. juli 2012

Markjordbær

De aller første markjordbærene er modne. Jeg krysser fingrene for litt mer solskinn, så vi får flere før reiser på ferie. 

Det var seks modne bær. Det var ikke nok til en jordbærbasert dessert. Men Panna Cotta er godt og jordbærene smakte nydelig. Oppskriften er ikke spesielt søt, du kan ha i mer sukker om du synes det er for lite. 


Panna Cotta med markjordbær
Dett er nok til 3 små eller to store porsjoner.
Legg gelatinplatene i kaldt vann. Ha fløten i en kasserolle, ha i sukker. Splitt vaniljestangen i to, skrap ut frøene og ha alt oppi fløten. Varm opp fløten til det nærmer seg kokepunktet. Vri opp gelatinplatene og ha dem oppi kjelen, ta kjelen av varmen og rør rundt. Avkjøl og hell i former eller glass. Vent noen timer og servér. Sterk kaffe er godt ved siden av, synes jeg. 

Jeg merker at hagen gjør meg godt. Selv når jeg gjør destruktive og ville ting som å sage ned alt og rykke tilbake til start, så er det en umåtelig tilfredsstillelse i å være ute, skape noe, arbeide med hendene og ikke minst få noe tilbake i form av urter, grønnsaker og blomster. Allerede nå - 10 uker etter jeg sådde - er det elementer av egen avling i nesten alle måltider. 

Et uskarpt bilde av ørsmå grønnsaker.
Gulrot, rødbete, rød og gul mangold, rødløkog reddiker. 
The ultimate goal of farming is not the growing of crops, but the cultivation and perfection of human beings. (Masanobu Fukuoka)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar