tirsdag 10. juli 2012

Drastiske tiltak

Det irriterte meg at jeg ikke fikk sol ned på pallekarmene mine i forhagen. Det irriterte meg at buskene ble så store så fort. Det irriterte meg at de kastet lange svarte skygger og gjorde jorden fuktig og innbydende for sneglejævlene. Jeg hentet sagen. 


Og vips var en diger skyggefull busk sagd ned sammen med to lange greiner fra syrintreet. Under der gjemte det seg en rhododendron! Hvis du forresten vil se hvordan det så ut før kan du kikke her






Mens jeg sto der i bedet og prøvde å fjerne skyggekasterne oppdaget jeg en busk over meg. Der gjemte det seg noen nydelige blomster. Jada, det er helt sikkert feil sesong, men jeg klipte vekk alle de lange skuddene som skjulte blomsterprakten. Litt research og snusing viste at det er en duftskjærsmin, også kalt falsk sjasmin. (Philadelphus coronarius) Den skal jeg ta stiklinger av! 




Jeg har prøvd meg på stiklinger også, sånn apropos feil sesong og syriner. Jeg klipte av noen greiner på hver side av der grenen har hatt skudd, det kalles visst "øye". 20 cm lange pinner som jeg stakk ned i jorden. 


Det er visst alfa og omega at pinnene kommer med "ned" ned og "opp" opp, ellers kan de visst ikke får orden på det. Allikevel er de så viselig innrettet disse pinnene at de skjønner at den biten som er nede i jorden skal bli en rot og den over skal lage blader. 


Og så kan de grunne over sin skjebne, for om jeg hadde kuttet høyere opp eller lenger ned, ville toppen blitt rot og roten topp. Hvis det altså blir noe, det er minst 3 måneder bak skjema, dette her. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar