mandag 9. juli 2012

Læringskurve og midtveisevaluering


Det er håp i hengende snøre. Eller i små grønne markjordbær og hvite blomster. Snart har vi våre egne bær!
Jeg noterer i listen "Planer for 2013" at jeg skal ha flere jordbærplanter. Jeg skal ha flere bærbusker og bytte ut de fleste store trærne med blomstrende trær og busker.

Jeg har et par overmodige prosjekter i gang på buskefronten. Jeg har tatt stiklinger av syrin og har kjøpt en pose med frø til blåregn. Det er kanskje ikke sesong for stiklinger og blåregn er en temmelig lunefull krabat. Hvis du googler wisteria så skjønner du hvorfor jeg vil prøve, håper jeg. 

Første salatrunde er over. Sareptasalaten blomstret og ble bitter, så jeg dro opp det som var igjen. Nå har jeg sådd plukksalat av typen Bughatti. Jeg har kjøpt noen i-siste-liten-frø eller såkalt "Sommarsådd" fra Impecta. De jeg ikke rekker å så i år sparer jeg bare til neste år. 

Her er vi inne på punkt 1) i Ting jeg har lært. Ikke så for tett. Isbergsalaten og romanosalaten står altfor tett til å få noen særlig størrelse. Det er bedre å dele opp området og så med jevne mellomrom både i avstand og tid. Jeg tynner nå og når de får plass så vokser de seg store. Bughattien er sådd med god avstand mellom plantene. 

Litt for tett i midten her. Har sådd med mer avstand nå. 
Ting jeg har lært 2). Basilikum liker seg ikke noe særlig ute. Jeg har derfor plukket opp de ørsmå plantene og satt de i potter inne i et solrikt vindu. Jeg trenger et drivhus. Jeg sådde dansk kjørvel i stedet.
Dansk kjørvel. Ellers på bildet kan du se kruspersille, koriander
og noen tagetes jeg reddet fra sneglene
3) Jeg trenger et drivhus. Noe spiser på bønnebladene. Siden kassene mine er forskånet for snegl (har funnet tre siden mai og de har alle vært små og er ikke lenger blant oss) så er det noe annet. Men hva? Siden noen av bønnene er helt vekk, sådde jeg noen frø som skal bli til Tatsoi. 

Hvem er skurken?
4) Når man kjøper en potte krydderurter i butikken er det ikke en plante. Jeg er ikke så smart eller nysgjerrig som jeg gir meg ut for, jeg hadde nemlig ikke skjønt det. I de pottene man kjøper i butikken er det masse masse planter sådd kjempetett. Da oppstår salatproblemet fra punkt 1). Etter at plantene har nådd en viss størrelse så vokser de ikke, det blir for trangt, de får ikke nok luft, lys eller næring og så dør de. 

Hvis du vil ta vare på en butikkjøpt kydderurt og ikke så selv, så drar du ganske enkelt hele jordklumpen fra hverandre å du får mange små planter og så planter du dem med litt avstand eller i hver sin potte. Nå får vi se om min litt pjuskete salvie blir lettere i humøret. 

En stor misfornøyd salvie er blitt tre små
Sukkerertene blomstrer. Det er fantastisk! Gleder meg veldig til det blir sukkererter som kan plukkes og spises.

Sukkererter i solnedgang

Det vokser stort sett fint i alle kassene. Det er ekstremt tilfredsstillende å pusle med og det tar lite tid når det først er gjort i stand. Jeg har en liten runde hver kveld for å se etter sneglejævlene og luke litt. (En bøtte med salt og en bøtte til ugress). 

Jeg har bestemt meg for at neste år skal jeg ha en kasse som er tørrere enn de andre, med mye stein og grus. der skal jeg ha rosmarin, lavendel og timian. De synes det er litt for vått i kassene dersom de andre tingene skal trives. 

Neste år skal jeg så mye før inne og plante ut. I tillegg skal jeg så det jeg kan nå i høst så jeg får tidligere planter. Vi skal heller ikke ha ferie i august neste år og dermed gå glipp av blomsterprakt og moro. jeg trenger et drivhus. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar