lørdag 5. januar 2013

Det er vår!

Det er januar, jeg vet. Det er mørkt til langt på dag og det blir tidlig mørkt om ettermiddagen. Allikevel kjennes det ut som vår. Det er mildt ute, så mildt at noen gale krokuser har strukket noen lyse, premature skudd opp av jorden.

Jeg var ute i noen timer i dag og fant skudd av Alchemilla (Marikåpe), Pulmonaria (Lungeurt) og Crazy Daisy! Tre små blomster på en tusenfryd!

Crazy Daisy! Tusenfryd i januar!


Jeg kjørte på noen trillebårlass med jord oppå de overivrige krokusene, hvis det fryser på igjen er jeg redd de dør. Jeg ryddet og målte opp hele hagen. Jeg lastet nemlig ned boken The Ever Blooming Flower Garden, A Blueprint for Continuous Color. Den koster noen få pund på Kindle eller på Amazon og er meget systematisk. Den har oversikt over farge, høyde og blomstringstid, sånn at du ut fra din herdighetssone og ditt klima kan planlegge et bed som blomstrer fra tidlig om våren til langt utpå høsten i de fargene du ønsker.

I boken foreslår han å dele opp tegningen av hagen i 30 x 30 cm store ruter, slik at du enkelt kan kartlegge det du har og vite hva du trenger og nøyaktig hvor det skal stå. Derfor har jeg altså krabbet rundt i forhagen i dag med tommestokk, blokk og blyant. Jeg har definitivt befestet mitt rykte i nabolaget som eksentrisk skrulling.


Hagen er litt vintergusten og fargeløs nå. På nært hold er den nærmest magisk i fuktig tåke, dråper på bladene, det lukter potensiale! Små skudd her og der, og jaggu var det ikke en snegleskurk i vedhaugen også! Liten, men bestialsk! Sneglen ble selvsagt høytidelig tatt livet, den første i år, neppe den siste.



RUDBECKIA triloba ’Prairie Glow
Frøkatalogen fra Zimtrade er kommet, og den er i ferd med å bli lest i filler. Jeg har begynt å komme frem til hvilke farger jeg ønsker å ha. Jeg har tenkt å gå for sterke farger som passer til det mørke huset og mye stein. I tillegg må plantene tåle regn, selvsagt.
LEWISIA cotyledon ‘Regenbogen’

AGASTACHE Aurantiaca-Hybr. ’Tango’
Den oppmerksomme leser begynner vel å få en idé om hva slags farger som kommer til å lyse foran huset til sommeren. Jeg går stort sett for stauder, i tillegg kommer jeg til å så en del sommerblomster i pallekarmkassene mine og i urner for å ha til supplering når løkblomstene gir seg og de tidligste er avblomstret. Jeg fikk øynene opp for både planting i krukker og viktigheten av en suppleringshage da jeg var i Great Dixter Garden. Dersom man skal ha et praktbed som blomstrer uten stans må det fylles på hele tiden.

Jeg skal dele etterhvert som tegningene og planene blir mer konkrete.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar