lørdag 19. januar 2013

Hageplanlegging for de gale

Takløk i januar og ti minus

Hage er gøy også om vinteren. Særlig når man kan være inne. Nå sitter jeg foran peisen med tekopp, hageblader, hagebøker, frøkataloger og PC mens jeg planlegger og gleder meg. Når jeg lukker øynene om kvelden tenker jeg på anemonene i hagen på Great Dixter, på hva jeg skal ha oppi hagekassene mine, hvordan jeg skal supplere bedene og når jeg kan begynne.



Hagen tegnes opp.
Til venstre: liljer og iris, i midten: pallekarmer og til høyre: Saxifraga. 


Jeg har -som før nevnt - begynt å detaljplanlegge hagen på fremsiden av huset. Jeg har målt opp og tegner hele hagen. Nå klartlegger jeg hva som faktisk finnes der fra før, finner navn på det jeg ikke kjenner og funderer på hva jeg skal plante og så. 

Gartnerens arbeidsplass i januar
Jeg har delt inn hver kvadratmeter inn i 9 kvadrater. (Inspirert av Lee Schneller 

The Ever-Blooming Flower Garden: A Blueprint for Continuous Color) Det er omtrent den størrelsen en plante/liten gruppe trenger, så man kan beregne hvor mye man behøver å så eller hvor mange planter man må kjøpe. 


Jeg velger planter ut fra flere kriterier. De må tåle en del skygge og regn, litt leirete jord og forholdsvis grunt jordsmonn. Robuste skogsplanter, rett og slett. Jeg skal ha en gruppe planter som blomstrer i mai/juni og som tar over stafettpinnen fra  de tidligste løkplantene og skal blomstre side om side med de senere løkblomstene. Jeg skal ha en gruppe som blomstrer midt på sommeren og en som blomstrer fra august til oktober.  I de gruppene må jeg ha noen lave, noen medium og noen høye. 

Jeg har tenkt litt på hva som finnes i min hage og i naboenes hager fra før. Planter som jeg vet fungerer godt kan jeg ha mer av. Stauder med suksess i min våte, skyggefulle bratt og bratte Bergenshage er
  • Astilbe
  • Primula
  • Tusenfryd
  • Dagliljer
  • Bronseblad
  • Prydsvinerot 
  • Akeleie
  • Sibirvalmue
  • Prakthumleblom
  • Saxifraga
  • Takløk
  • Marikåpe


Snart i gang: såjord, perlitt, potter, vanningsduk og potter
 Det jeg skal gjøre videre nå er å dele inn hagen i områder på rundt en kavdratmeter eller mer, noen områder for tidlige blomster, noen for sommer, noen for høst. Når man planter i større områder, får man en sterkere fargeopplevelse og hagen oppleves som frodigere. 


Pensthorpe Millennium Garden in Norfolk 
Jeg har lest mye i Douglas Greens Starting Perennial Gardening på Kindle. (Har du ikke Kindle? Last ned en Kindle App på iPad'en og få tilgang til myriader av engelske og amerikanske hagebøker.) Douglas Green er en veldig grei fyr, han har skrevet bøker som passer akkurat for meg. Det er bøker om hage i leirjord, hage i store potter, løkplanter og skyggeplanter. 

De sidene jeg bruker mest i "vindusshoppingen" er Zimtrade.no, Lille Gartner, Impecta.se, Runåbergs frøerHageglede.no og Draglands planteskole

For å få orden i boden har jeg handlet to redskapsskinner fra Gros Hage, og i morgen skal jeg sette opp benk, brett og lys for å så de aller første frøene. 


Det går mot lysere tider og snart er plantelisten min ferdig revidert og klar for bestilling. Jeg skal selvsagt dele når den er klar. 












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar