onsdag 6. juni 2012

Yndlingsduppedingsen

Livet som fulltidsarbeidende trebarnsmor med hus under oppussing er fullt av tid til egenpleie og glamour. Perioden med gulp nedover jakkeryggen og grøt i håret er over, men jeg er alltid skitten. Noen krabber, kryper og sparker borti, søler og kladder og klemmer, snørrer, griser og kysser vått. Jeg liker egentlig best å være ren. Jeg liker å være i fred av og til. Jeg liker ting som smaker godt. Det blir ikke alltid tid til så mye luksus og egentid, men jeg prøver å finne rom for noe som løfter dagen og gir en liten pustepause. 


Her er mine trofaste følgesvenner. Bodums presskannekopp, så det går an å få seg en skikkelig kopp kaffe langt unna kaffebarene. Vannflaske som holder vannet kaldt. Og ser du den lilla boken? Det er en Kindle. For dem som ikke har sett det før, så er en Kindle et lesebrett. Min Kindle har 3 G, WiFi og tastatur. Den har plass til 3500 bøker, det burde vel dekke behovet for ferielektyre.


Kindle har ikke lys i skjermen, det er som å lese på papir. Det er såkalt e-ink. Du kan lese i direkte sollys og du blir ikke skjerm-sliten i øynene. Du kan endre skriftstørrelse, du kan slå opp ord ved å markere et ord i teksten. Ordbøkene følger med. Den husker hvor du sluttet i alle bøkene du leser, du bare skrur på og så er du der du stoppet. Den har utrolig god batterikapasitet og en vanvittig lagringskapasitet. Du kan også lytte til lydbøker på den, lese blogger, aviser og tidskrifter. Du kan i tillegg merke og klippe ut tekst, notere og markere. 

Kindle støtter ikke flash eller Java, så den er ikke optimal som surfedings. Kindle er tenkt som en bok, og som bok er den fantastisk! Du laster superraskt ned det du vil lese fra Aamazon.com. Prisene er svært hyggelige og gjennom Gutenbergprosjektet kan du også laste ned en mengde engelske klassikere helt gratis.

Jeg leser nesten bare engelsk, så for min del er Kindle perfekt. Jeg skal ikke fylle opp huset med lurvete pocketbøker, jeg skal ikke lure på om jeg har plass til hele ferielektyren i kofferten eller om jeg trenger å ha med meg mer enn en bok på jobbreise. Kindle sklir perfekt nedi PC-sekken, den får plass i en vanlig håndveske og det finnes en rekke omslag å velge mellom. 

Kindle, nakne tær, kaffe og solskinn. 

For dem som foretrekker å lese på norsk har Norli og Libris kommet med lesebrettet Kibano. Bokkilden har Sovos. Etter å ha lest Anjas feltnotater er jeg skeptisk til Kibano og magnetkortløsningen. Jeg tror også at Kindle er et heldig valg etter å sett lest denne sammenligningen på Sunflowerbooks. Jeg begriper ikke at norsk forlagsbransje fortsetter å somle i det uendelige med å finne en løsning for oss som bare vil lese masse. 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar