mandag 11. juni 2012

Olaugfisk i moderne versjon

Min grandtante Olaug er tilkjent en av slektens standard-middager. I utgangspunktet var det en blokk med sei eller torsk i en ildfast form, masse hakket løk, en boks kremfløte, salt, pepper og ost på toppen. Servert med kokte mandelpoteter og kanskje revne gulrøtter. 


Til fire personer:

800 g tint fisk
3 gulrøtter i små biter
1 purre eller 4 vårløk
et par fedd hvitløk
1 brokkolihode i små buketter
1/2 boks creme fraiche
1/2 boks fløte
1-2 ts maldonsalt, kanskje mer
kvernet pepper
1/2 ts paprika
1/2 ts malt koriander
1/2 ts malt fennikel
2 ss hvetemel (kan sløyfes)

20 - 30 min på 200 C


Jeg bruker den fisken jeg får tak i og har oppi ca 200 g. pr. pers. Jeg bruker en blanding av matfløte og creme fraiche. Jeg krydrer med salt og pepper, paprika, fennikel, koriander og hvitløk og strør over mel. Hvis du vil ha god kontroll på kryddermengden, så blander du krydderne med fløte-creme fraiche-blandingen og smaker til. den skal være ørlite for salt, fisken trenger det ekstra saltet. Ha oppi grønnsakene og hell over blandingen. revet ost på toppen og inn i ovnen. 

Kok poteter og lag en grønn salat mens formen gjør seg ferdig i ovnen. Du kan selvsagt gjøre denne klar om kvelden og bare legge litt gladpack over, så du kan smelle den i ovnen med en gang du kommer hjem fra jobb. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar