mandag 25. juni 2012

Så det høres

Det vokser så det høres. Nesten i alle fall. Det har vært perfekt voksevær i det siste. Ganske varmt og temmelig fuktig er akkurat det som trengs for at det skal sprute i været.

Snart oppspist: Sareptasalat og issalat
Det er ikke bare grønnsakene og blomstene som vokser, ugresset vokser det også. Nå er jeg veldig glad for at jeg fulgte rådene fra Hannahs hage, og sådde i temmelig militære rader. Det som ikke står på geledd skal vekk. Jeg bruker en såkalt "håndkultivator" (og bør sikkert helst kombineres med portvin, havehatt og blomstrete havehansker og uttalen er garantert med trykk på a'en), det er en bitteliten rive med lange tynne klør.

Håndkultivator 

Det er veldig greit å løsne jorda litt med en sånn sak først og så plukke vekk ugresset. Det gjelder å ha orden på hva som skal løsnes og hva som skal stå, da. 


Full fart opp av kassene
De små plantene begynner nå å se ut som miniutgaver av hvordan de skal se ut som store. De små gulrøttene  ser ut som bittebittesmå gulrøtter og den lille grønne tusten lukter gulrot.
Bittesmå gulrøtter før tynning
I dag har jeg tynnet gulrøttene. Jeg tok vekk nesten alle gulrøttene og lot dem stå igjen en og en med omtrent sju - ti centimeter i mellom. Det er litt kjedelig å luke og tynne, men i såpass små kasser så går det ganske fort. I tillegg prøver jeg heller å ta ti minutter hver kveld, fremfor å måtte bruke en hel dag hver måned. Jeg rusler langs kassene og plukker med meg gresstuster og ukrutt.

Suksess og ikke helt suksess om hverandre. 
Det er veldig varierende hva som virkelig har suksess og hva som rett og slett ikke virker så bra. På bildet over ser du suksess til venstre: dill, suksess til høyre: persisk kummin. Bak til venstre er det noe asters som virkelig ikke har fått opp farten og bak til høyre; flatbladet persille som jeg har tro på, den er bare treg. 



Når det regner eller knotten er for intens er det greit å trekke litt inn også. Jeg søker opp hageprogrammer på nett-TV og denne uken har jeg kost meg med Camilla Plum og hennes digre økologiske hage. Hun er røff, sjarmerende og veldig dansk og økologisk. 






Jeg vil gjerne anbefale varmt. Her er det utrolig mye å lære og gode tips å plukke opp i forhold til innkjøp, planlegging og hagearbeid. Her er link til samtlige program fra 2010-sesongen. Jeg ser programmet med notatbok ved siden av, for det er virkelig mye å plukke opp her. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar