fredag 25. mai 2012

Pallekarmer i blomsterhagen

På fremsiden av huset har jeg en Problematisk Hage™. Den er bratt, tørr øverst, dårlig drenert nederst og full av buskas, kratt, gamle stauder og rot. 






I et par år har jeg flyttet rundt på ting, gravd opp litt, satt noe nytt ned, fått litt av naboen og lappet på elendigheten. Jeg konkluderte med at dette var liksminke. Her måtte det ordnes opp!


Jeg begynte så smått i fjor høst med å kutte ned en del buskas for å få mer luft og vann øverst i hagen og mindre skygge og fukt nederst i hagen. Tidligere hadde det vært bark og barkduk der, og jeg fjernet dette for noen år siden. Men fremdeles var det mye bark i jorden og jorden var sur. Jeg kjørte på med ny jord, kukompost og kalk, så jorden skulle bli bedre. For å få plass til å gjøre dette, måtte jeg grave opp en del løkplanter og etter googling og diskusjoner med andre glade hageamatører kom jeg frem til at jeg skulle forsøke å jordslå dem.*) 



I bunnen av kassene la jeg papp og alle steinene jeg hadde gravd opp da jeg lagde plass til dem. Jeg ville ha kassene i vater, så det ble en del graving. Så ble kassene fylt med jord og kompost, før jeg sådde og plantet. For å unngå blomster på geledd, samtidig som jeg ikke vil ha det rotete, lagde jeg en sikk - sakk - oppdeling av øverste og nederste kasse. I den midterste skal det være masse løvemunn. I de andre kassene er det solsikker, kornblomster, tagetes og så venter jeg på noe frø i posten, så jeg er ikke helt bestemt på hva som blir i de siste trekantene. 


Pallekarmene ble gravet litt ned , så de ble stående i vater. Som du kan se på bildet står de litt tripp-trapp, to langsetter og en på tvers. 


Stemorsplantingen antyder trekantene. 

Langs kanten av steinmuren er det stauder. Saxifraga sprer seg fint. 

*) Jeg kuttet av blomster og mye av det grønne, gravde et hull i skyggen for hver løksort og satte dem nedi og hivde på masse jord. Jeg skal grave dem opp igjen til høsten og sette dem på riktig sted. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar