søndag 27. mai 2012

Alvehage

Alver har en naturlig plass i en liten eventyrhage. For å kunne komme ut og drive alvestreker, så må de selvsagt ha en inngangsdør. 

Dør med dørkarm, steinsatt inngangsparti og en liten skigard
En kollega har utrolig oversikt over blogorama og tipset meg om Pinterest. (Pinterest er genialt, det er rett og slett en oppslagstavle og en måte å sortere og arkivere alle de pussige og fine tingene man kan google frem). I det siste har temaet vært Fairy Gardens. I USA spesielt er det veldig populært å lage små alvehager, enten i avgrensete områder som tønner eller fat, eller i et lite hjørne av hagen.

Ser du døren?
Vi har en hage med flere ulike områder, blant annet en bitteliten skog mellom et lite berg og en liten bekk. Her er det noen mosegrodde trær og helt klart et fint sted å begynne å lage et alvehjem.
Av en smal vedskie sagde jeg av en passe bit til dør. 

Med tollekniv spikket jeg døren ytterligere til så den skulle ha samme helling som treet
Jeg fargela døren med rødbrun fettstift og lagde håndtak som jeg limte på med kontaktlim. 
Håndtaket på døren er klippet til av en hermetikkboks-ring.


Jeg lagde kikkhull i døren av en ølboksring og limte på, deretter limte jeg døren fast på treet. Av fliser lagde jeg dørkarmer og foran døren dekorerte husets treåring og jeg med steiner. Vi lagde skigard av tynne bjørkekvister og så var alvehuset klart.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar