lørdag 5. mai 2012

Et lite tilbakeslag

Kom mai, du skjønne milde?
Nå som jeg er blitt hobbygartner føler jeg meg overlatt til naturens luner i mye større grad enn jeg ellers pleier. Jeg er moderne og urban, jeg temmer naturen med varmepumpe og støvler med saueskinnsfôr, jeg har gore tex, dun og fleece. Ingenting har hittil bitt på meg. 

Men nå? På vei hjem fra sosialt samvær, stanset jeg i hagen full av moderlig bekymring. Det var kaldt! Det blåste surt og bittesmå frø som kanskje vurderte å spire opplevde et drama på liv og død. Med ti cm hæler, kjole og tynne strømper balanserte jeg langs kassene mine, dekket til med plast og fleecepledd. Været har slått totalt om, det er minusgrader på vestlandet i mai! Naturen er brutal, og jeg håper inderlig at de ørsmå nysådde gulrotfrøene og urtene skal greie seg. 

Hva skal hvor og sammen med hva?

Erter og bønner i bløt før de skal såes ute. 
Jeg begynte å så tidligere i uken. Det er ni kasser og alle kassene er delt i mindre deler med hyssing. Det er rader med gulrot og løk, hvitløk og rødbeter, selleri, blomster og urter. For å holde orden har jeg tegnet opp alle kassene og notert hva jeg har sådd. Gulrøttene er lagt under et vått tynt fleeceteppe i mangel av agryl-duk. Jeg har spent opp restene av byggplasten over de mest sårbare slagene, så de skal få litt drivhuseffekt nå i starten. 



Jeg må fortelle om noe jeg handlet hos Hen and Hammock, nemlig geriljabiebomber. De inneholder frø av asters, snøsløyfe, tusenfryd, kornblomster, solsikke og valmuer, kompost og leire. Hensikten er å ha en del blomster i hagen som tiltrekker seg surrende insekter. Verdens biepopulasjon går drastisk ned på grunn av plantegifter. 

Fine bievennlige blomster
Jeg vil gjerne bidra til å bevare verdens bie- og humlebefolkning, så jeg kjøpte en haug med geriljafrøposer. Jeg passet på å sjekke innholdsfortegnelsen, så jeg ikke i ren misforstått godvilje innførte fremmede arter som ikke har noe her å gjøre. 

Gerilja-gartnerens startpakke. 


Frø-kompost-leireblanding
Jeg hadde vann i blandingen og la små klatter på noen plastbrikker. Jeg lot dem tørke og hadde dem oppi en boks. Noen av dem har jeg dyttet litt planmessig ned i jorden. resten skal jeg hive rundt omkring i den delen av hagen som er fullstendig villniss. De skal få ta over litt for de aggressive staudene/ugresset som er der. Jeg har litt vel mye fredløs og valmuesøster i deler av hagen. I tillegg skal de få ta over stafettpinnen etter alle løkplantene mine. 


Geriljafrøbomber er en utmerket idé enten du vil pynte opp en stusslig rundkjøring i nabolaget eller et trist område i hagen. Blandingen gjør at bombene tåler å bli kastet, de har med seg "matpakke" i form av kompost og de brytes ned når det regner. 

Jeg er veldig spent på å se hvordan villhagen blir gjennom sommeren. Kanskje jeg skal skaffe meg en Bee Station til biene som jeg kan sette ut i hagen?

Bee Station av James Hutchinson


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar