lørdag 13. juli 2013

Tally Ho!

Jeg skal på pilgrimsferd og setter nesen mot Great Dixter i Northiam, East Sussex. Jeg skal på dagskurs i "Succession Planting in the Mixed Border" med sjefsgartner Fergus Garret, og jeg gleder meg som en unge!

The magnificent Long Border will be used as an example of how to plan and put into practice a long season border using structural plants, underplanting and interplanting of bulbs, use of self-sowers, pockets of bedding, masking with climbers, and good maintenance.  This intensive day will include slides and talks in the Great Hall, and discussion sessions on the border.

Min "long border" er et stort firkantet bed og noe kaos her og der, så jeg har mye å lære. Jeg skal ha spisse ører, kamera og notatblokk.

Great Dixter er en institusjon på mange måter. Det er et gammelt hus for en lokal stormann, bygget på 1400-tallet (opprinnelig en litt mislykket årestue), men det kom ikke virkelig til sin rett før familien Lloyd kjøpte det rundt 1910 med reklamepengene de hadde tjent og lot arkitekten Edwin Lutyens restaurere huset og anlegge hage. Den yngste sønnen til familien Lloyd, Christopher, ble værende på Great Dixter, sammen med sin mildest talt dominerende mor, Daisy, etter farens død. De ordnet i hagen, broderte, luftet dachsene og skjelte ut tjenerne. 
Nå er Daisy for lengst død, og Christopher døde for noen år siden. Great Dixter er en stiftelse, de har mange ansatte, studenter som kommer og bor en periode og delfinansieres ved hjelp av omvisninger, seminarer, plantesalg og sånne gærninger som meg som kommer på kurs. 
Humle på nektarsanking i Prydsvinerot
Noen bilder fra min egen hage akkurat nå:

Apotekerkattost Mystic Merlin


Klatrerose, New Dawn. Antatt død for to måneder siden, har gjenoppstått


Så fin og buskete blir basilikumen når den toppes


Paprika California Wonder i blomst

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar