tirsdag 2. juli 2013

Stemningsrapport - Tomater, hosta og allium

Se! Nå begynner det så smått å skje ting i drivhuset. Jeg har pottet om paprikaplanter to ganger, siden de begynner å bli store. Det er ørsmå paprikaknopper på dem. Jeg har tupen California Wonder, en veldig streit paprikatype med knallgrønne/knallrøde frukter. Tomatene blomstrer og det er små tomater i emning. Jeg har halvstore cherrytomater og en sort jeg kjøpte fra Impecta som heter pæretomat.

Fikentreet, morelltreet og blåregnen har fått komme i store krukker og har fått flytte ut for sommeren. Så snart det lune hjørnet er ferdig snekret og beiset, skal de få bo der resten av sommeren. Jeg vet ikke om jeg tør å plante ut de ørsmå trærne enda, de er jo bare 50 cm høye. Jeg tar gjerne i mot råd og innspill.

Rosene jeg trodde var døde har på mystisk vis overlevd den harde vinteren. Man skal virkelig ikke gi opp roser før etter sankthans, for det var meget overraskende at det var liv i dem. Nå er det fine knopper på klatrerosene (Choral Dawn) og Fairy-rosene er på vei opp fra en rot som så helt død ut. De skal få velte seg utover en høye murkant og det blir så nydelig!

Hosta og allium
Dette er virkelig årets kombinasjon for våte og skyggefulle hager eller bed. Hosta og allium er en slager! Hosta er overraskende lite populær hos brunsneglene, enda så mye den ligner på salat. Jeg har lest at jo mer blå og læraktig hostaen er, jo mindre interessant er den hos sneglene. Jeg har fire sorter hosta i hagen, og ganske riktig:

Ikke sneglemat (Hosta Big daddy)

Sneglemat (Hosta Wide Brim)
Ikke sneglemat (Hosta Candian Blue)

Jeg synes Planteriket.no har veldig godt utvalg av hosta, i tillegg har Zimtrade og hageglede.no noe utvalg, i hvertfall i sesongen. Hosta kan deles år om annet. De som er på bildet sammen med alliumene har jeg fått av naboen og jeg vet ikke hva de heter. (Det kan være Frances Williams) Men fine er de.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar