torsdag 25. juli 2013

Reiseskildringer fra East Sussex, del 1



Jeg er tilbake i gamlelandet etter 10 nydelige dager i England. Vi hadde leid hus i East Sussex, nærmere bestemt på den gamle gården Rocks Farm, i enden av Lakehurst Lane (forbi tre rever, to fasaner og syv kaniner), noen kilometer fra den lille byen Battle. Fremdeles uten retningssans? På høyre side av England, nærmest Frankrike, ikke så langt fra Brighton, Hastings og Dover.


Pergola utenfor hovedhuset på Rocks Farm
For min del var Study DayGreat Dixter et høyedepunkt på turen, og jeg skal dele litt av det jeg lærte og de ideene Fergus Garret, hovedgartneren, delte med oss som brukte en hel solskinnsdag på å sitte på vonde stoler og rase gjennom hundrevis av lysbilder mens vi noterte som gale.

Rudbeckia Indian Summer
Innimellom var det pauser med te og engelsk fruktkake og lunsjen spiste vi i den store salen i hovedhuset fra fjortenhundretallet. Tilslutt hadde vi nøye gjennomgang av områdene i hagen, så på plantene og fikk eksempler på alt det vellykkete, men også noe som ikke fungerte like godt og hvorfor. 

Notater fra leksjonene om hvordan man får lang sesong



Hagegale fra hele England og halve Europa følger nøye med
Hagen var fantastisk. Jeg har vært der tidligere, på en kjølig og ganske fuktig oktoberdag. Jeg var imponert over hvor frodig og vakker hagen var så sent på høsten, og dette er nettopp filosofien rundt hagen på Great Dixter: At hagen skal ha noe å by på hele året. Dette får man til ved å forlenge sesongene, velge gode planter som blomstrer lenge eller flere ganger og la plantene få bli stående etter avblomstring, i hvertfall hvis de har en form eller farge som er interessant gjennom høst og vinter.

Sjefsgartner på Great Dixter, Fergus Garret.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar