onsdag 16. oktober 2013

[The accidental gardener] Georgineknoller? Jøss!

Georginer eller Dahlia. 

Av og til blir jeg nesten fnisete over hvor lite jeg skjønner. Jeg skjønte først nettopp at de georginene man sår fra frø faktisk får knoller som er de samme knollene som man setter i jorda om våren.

Jeg skulle rydde i bedene og dro opp mine frøsådde georginer og så til min forbauselse at det var knoller nede i jorden! Det er jo like teit som å bli overrasket over at det er poteter under potetplanten, men jeg har aldri hatt georginer før.



Så nå har jeg researchet, googlet og lest meg opp på knoller og kan dele min nyvunne visdom med internett. Knollene tas opp, enten nå eller når blomstene har frosset, men før jorda fryser. De bør fortrinnsvis spas opp, ikke dras opp, slik jeg gjorde. Hvis du har leirjord, bør de skylles, ikke tenk på det om det er tørr jord. Klipp av stilkene 5-10 cm over festet.

Nå skal knollene tørke. Jeg har en fruktkasse der jeg har laget en hylle av hønsenetting opp fra bunnen. Jeg har lagt knollene oppå den og satt den i boden.  I følge litteraturen tar det alt fra et par dager til uker før knollene er helt tørre. Når knollene er blitt tørre, skal jeg ta dem i en skoeske med noen små hull eller liten treeske og sette tørt, mørkt og kjølig.

Ideell oppbevaring er tørr kjeller eller kjølig innebod på 4-10 C. Du kan oppbevare knollene i sagflis, tørr torv eller sand.

Her er en av typene jeg har hatt i sommer, nemlig Dahlia Redskin.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar