torsdag 10. oktober 2013

På kne i mørket

Det er virkelig det aller beste med å drive med hage, at man får så mye å glede seg til at vinteren går som en røyk. Nå er det opprydning, høstsådd og løksetting i noen uker, deretter blir vaskerommet omgjort til plantekuvøse. Og så er det vår før vi vet ordet av det!

Vårsymre Anemone blanda

Jeg synes at dagene blir så korte, det er mørkt før du vet ordet av det. Så jeg ender opp med hodelykt eller i skinn fra et vindu mens jeg rydder, graver og setter løk.

Nå har jeg satt løken jeg har kjøpt fra Garden Living. Jeg skal starte våren noen uker før med snøklokker. De skal komme i mars, de blir 12-15 cm høye og tåler H7.

Snøklokker - Galanthus nivalis. 
Jeg har satt en rekke snøstjerner i ulike farger (Chionodoxa forbesii). De blir 14 - 18 cm høye, tåler H6 og blomstrer i april - mai.

Nikkesnøstjerner - Chionodoxa forbesii
Anemone blanda, vårsymre, ligner på en slags 'veis og den er i slekt med hvitveisen og forviller seg om den trives. Det håper jeg den gjør. Det hadde vært så herlig å starte våren med et teppe av av blå blomster langs veien ned mot huset. Jeg har noen krokus der fra før, og så har jeg satt nikkesnøstjerner i tre farger der også. Anemonene er ikke løk, men knoller, og etter råd fra Garden Living-folket la jeg knollene i lunkent vann over natten før jeg satte dem.

De blir 10 - 15 cm høye og blomstrer også i april - mai. 

Indigoperleblomst - Muscari Latifolium

En annen vårtegn-blomst jeg har satt løk til er Indigoperleblomst. Den blomstrer i mai og blir 20 cm høy. Den er på en måte tofarget og ser veldig spennende ut.  Jeg har satt den ved siden av snøklokkene, slik at man får noe annet å feste blikket på når de visner ned. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar