søndag 9. desember 2012

Pastamaskin og pepperkaker

Det er noen ting jegha til jul. Pepperkaker og løvtynne, sprø sirupsnipper med halv skåldet mandel er høyt på min liste over ting som smaker jul og gir julelukt i huset. 


Jeg har delt oldemor Hildurs pepperkaker med blogorama tidligere. Det er strengt tatt ikke en pepperkakedeig, men min mor og jeg har alltid brukt den til det også. 

Opprinnelig er dette en sirupsnippeoppskrift, og det er bare å advare: Dette er en aldeles gigantisk porsjon, det er nok til pepperkakebakst for alle i gaten, til et digert pepperkakehus og en stor boks med sirupsnipper. 
Jeg lager allikevel hele porsjonen, deler i fire deler og tar frem en og en del når jeg samler ungene i nabolaget, bygger et pepperkakehus eller fyller en kakeboks med sirupsnipper. 

I disse palmeoljepepperkaketider, så kan det kanskje være greit med et alternativ som både smaker godt og er enkel å kjevle. 


500 g. lys sirup (1 boks)
500 g. sukker
5 dl. fløte
150 g. smør
3 ts. kanel
3 ts kardemomme
3. ts ingefær
1 ts. pepper
1 ts. natron
1650 g. hvetemel

Sirup, sukker og fløte kokes opp i en kjele og avkjøles i en diger bolle eller i foodprocessorbollen.Smøret smeltes og has i blandingen.Rør deretter inn alt det tørre. Ikke ta alt melet med en gang, det kan hende du ikke trenger de siste 50 - 100 grammene.Form deigen til en pølse eller en annen praktisk fasong, pakk inn deigen i plast og la deigen stå kjølig over natten. Kjevles løvtynt og stekes på 150-175 C i 10 - 15 minutter.




I tillegg må jeg dele dette geniale trikset med dere: Man kan kjevle pepperkakedeig i pastamaskin! Det går fort, det blir tynne fine leiver og bakermestrene kan bruke tid å å stikke ut, fremfor å kjevle i sitt ansikts sved. Det er lurt å la deigen ha romtemperatur, ellers blir det hardt arbeid. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar