mandag 31. oktober 2011

Middagsplan for november

Jeg lager middagsplaner etter en slags formel. Det skal være 2-3 fiskemiddager, 1 suppemiddag,  1 kyllingmiddag, 2-3 kjøttmiddager og kanskje en vegetarrett hver uke. Jeg sesongvarierer noe, det frister ikke med langkokte mektige gryter om sommeren eller asparges i november.

Apropos asparges i november. Det er en skikkelig uting at man kan, skal eller bør få tak i alt mulig, uansett sesong eller geografi. For det første må man frakte masse mat rundt halve kloden, for det andre så mister vi jo helt evnen til å glede oss til ting. Da jordbær var et juli - fenomen, røde og saftige med en intens lukt og proppfulle av solsmak, så gledet vi oss til jordbær. Nå kan vi få tak i jordbær hele året, men det er noen syrlige og bleke fettere av de norske sommerjordbærene fra åttitallet. Og mens vi allikevel er helt på viddene, eller ute på jordbæråkeren: Norges beste jordbær  - etter min mening - ble oppdaget i Lærdal i sommer. Det er jordbær av sorten Polka, de er større, saftigere og mer mørkerøde, nærmere ideen "jordbær", rett og slett. Vi kjøpte alt de hadde på den lille Jokerbutikken og åt oss gjennom kurvene på vei til Oslo.

I november er det rotgrønnsaker, epler og pærer som er kortreist og på sitt beste. Snik gulrøtter og sellerirot i bittebittesmå biter oppi spaghettisausen. Lag rotmos til stekt fisk, fiskekaker, kylling, middagspølser eller saltkjøtt. Lag en god suppe med rotgrønnsaker og stavmikser. Og til dessert kan du ha bakte epler, tilslørte bondepiker eller eplekake.

Det danske Informasjonscenter for Miljø og Sundhed har laget en oversikt over månedens danske frukt og grønnsaker. Det er kortreiste grønnsaker og lokal frukt som jeg vil basere middagsplanen på i kombinasjon med formelen min. Jeg kommer til å legge ut oppskrifter fortløpende.




1 kommentar: